
 

 

   

Kendelse 

afsagt den 10. september 2019  

 

 

Sag nr. 2019-80-0326 

 

[Klager]  

 

mod  

   

B.T.  

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Uro i Fælledparken: Unge piger i gråd”, 

som blev bragt på bt.dk den 1. maj 2019 og i B.T.s trykte avis den 2. maj 2019, idet han me-

ner, at god presseskik er blevet tilsidesat. 

 

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholdt ukorrekte, krænkende og skadelige oplysnin-

ger, som ikke blev forelagt for ham inden offentliggørelsen.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede artikel  

B.T. bragte den 1. maj 2019 kl. 20.26 på bt.dk og den 2. maj 2019 i sektion 1, side 4 i den 

trykte avis artiklen ”Uro i Fælledparken: Unge piger i gråd”. Af artiklen fremgår:  

 

” [Artiklen er på bt.dk opdateret med følgende berigtigelse og beklagelse den 2. maj 

2019 kl. 08.23:  

”Det har tidligere fremgået af artiklen, at en person blev anholdt, da 

han forsøgte at kravle op på scenen – det har senere vist sig at være 

forkert. B.T. beklager fejlen.”, Pressenævnet] 

Det var en meget voldsom oplevelse for nogle purunge DSU'ere at deltage i deres 

første 1. maj. 

Piger helt ned til 14 år blev presset op ad et hegn af store voksne mænd, og en del 

DSU'ere blev ofre for slag og knubs foran scenen, hvor Socialdemokratiets formand, 

Mette Frederiksen, holdt hovedtalen. Det fortæller DSU-formand [Politiker B]. 

»Det har været en meget dårlig oplevelse for mange af dem. Vi har medlemmer helt 

ned til 14 år, og for dem var det deres 1. maj. Jeg har lige siddet med tre unge piger 

fra Køge, som græd og havde det rigtigt dårligt. De er meget rystede,« siger [Politi-

ker B] og tilføjer: 

»Jeg tror, vi aflyser vores planlagte aftenfest. Stemningen er virkelig dårlig.« 



 

 
  2 

 

 

B.T.s medarbejder stod i flokken foran scenen få meter fra det sted, hvor slagsmålet 

opstod. Hvor alt åndede fred og ro i det blide solskin en halv time tidligere, blev 

stemningen ondskabsfuld øjeblikkelig, da Mette Frederiksen gik på scenen. 

DSU'ere, der forsøgte at synge den sædvanlige sang om at 'vi skal have en socialde-

mokratisk regering igen', blev hurtigt overdøvet, og der blev klaustrofobisk i flokken 

foran scenen, hvor nogle unge altså blev slået og presset. 

»Nogle af dem, der uddelte slag og skubbede, var fagforeningsfolk fra Bygge-, Jord- 

og Miljøarbejdernes Fagforening fra 3F's byggegruppe. Mange af dem er ræverøde 

kommunister. Derudover var der også antifascister og anarkister iblandt,« siger [Po-

litiker B]. 

En person blev arresteret, da han forsøgte at komme op på scenen under Mette Fre-

deriksens tale. Han er ifølge B.T.’s oplysninger bestyrelsesmedlem i Murersvendens 

brancheklub og folketingskandidat for Enhedslisten. [Den understregne tekst frem-

går ikke længere af artiklen, som fortsat er tilgængelig på bt.dk, Pressenævnet]” 

 

 

Efter offentliggørelsen  

B.T. bragte den 3. maj 2019 i B.T.s trykte avis, Sektion 1, side 2, følgende rettelse:  

 

”B.T. retter  

B.T. skrev i går, at en person var blevet anholdt, da han forsøgte at kravle op på sce-

nen i Fælledparken under Mette Frederiksens tale, og at personen er folketingskan-

didat for Enhedslisten.  

 

Det har vist sig ikke at være tilfældet.  

 

B.T. beklager fejlen.”  

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 2. maj 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter  

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har henvist til artiklens udsagn:  

 

”En person blev arresteret, da han forsøgte at komme op på scenen under Mette Fre-

deriksens tale. Han er ifølge B.T.’s oplysninger bestyrelsesmedlem i Murersvendens 

brancheklub og folketingskandidat for Enhedslisten.”  

 

og anført, at der kun er én person i Danmark, der både er bestyrelsesmedlem i Murersvende-

nes brancheklub og folketingskandidat for Enhedslisten, nemlig [Klager].  

 

Artiklens oplysning om, at [Klager] skulle være blevet anholdt er ikke korrekt. Det er som fol-

ketingskandidat kort før et folketingsvalg endvidere stærkt skadeligt fejlagtigt at blive hængt 



 

 
  3 

 

 

ud som anholdt i forbindelse med politisk vold og uroligheder og blive beskyldt for at have 

forsøgt at trænge sig op på scenen under en statsministerkandidats tale. [Klager] har måttet 

fortælle rigtig mange mennesker, at B.T.s historie ikke passer, ligesom artiklen er blevet 

brugt til offentlige angreb på [Klager]s parti for at støtte politisk vold – påstande, der blandt 

andet er fremsat på Twitter af et medlem af Folketinget, hvor det flittigt er blevet kommente-

ret, ”liket” og ”retweetet”. [Klager] har henvist til et skærmbillede af et tweet fra [Politiker A], 

som indeholder et link til den påklagede artikel, og hvoraf følgende tekst fremgår:  

 

”Kære [Twitternavn A], [Twitternavn B] og andre med ansvar i Enhedslisten. Kan I 

be- eller afkræfte, at der var jeres medlemmer og folketingskandidat der i dag over-

fald helt unge tilhørere i Fælledparken og forsøgte at invadere scenen? Det er jo syg 

kultur. [Det fremgår af skærmbilledet, at tweetet er blevet kommenteret 41 gange, 

”retweetet” 11 gange og ”liket” 68 gange, Pressenævnet].” 

 

Uanset, at B.T. har erkendt, at artiklen indeholdt fejlagtige oplysninger, hvorfor artiklen ef-

terfølgende er blevet berigtiget, har [Klager] fastholdt, at B.T. har tilsidesat god presseskik. 

Hertil har [Klager] bemærket, at han ikke erindrer efterfølgende at være blevet kontaktet af 

B.T. med henblik på en undskyldning.  

 

B.T. bragte således den krænkende og forkerte oplysning om [Klager]s påståede anholdelse 

uden at forelægge oplysningerne for ham og uden at tjekke oplysningerne med politiet. Begge 

dele ville på forhånd have kunnet afkræftet historien og sparet [Klager] for mange genvordig-

heder. [Klager] ser det i den forbindelse som en skærpende omstændighed, at der er tale om 

en falsk historie om ham, der er forsøgt plantet i flere medier. Således fik også Ekstra Bladet 

tippet om, at [Klager] skulle være blevet anholdt i Fælledparken. I modsætning til B.T. tjek-

kede Ekstra Bladet oplysningerne med Enhedslistens presseafdeling og undlod at skrive hi-

storien, da de erfarede, at den ikke passede. [Klager] er derfor af den opfattelse, at han er ud-

sat for bagvaskelse af en eller flere for ham ukendte personer, som B.T. har videreformidlet 

på en skadevoldende måde, som intet genmæle kan rette op på, og som kunne være forhin-

dret med bare et minimum af research.  

 

Da [Klager] den 2. maj 2019 kontaktede journalisten, der havde skrevet artiklen, nævnte 

journalisten, at han i forbindelse med oplysningerne om den påståede anholdelse havde haft 

kontakt med én enkelt kilde, som han stolede på. Journalisten fortalte samtidig, at kilden 

havde omtalt [Klager] med navns nævnelse og, som det fremgår af artiklen, med [Klager]s til-

lidshverv. Journalisten havde derfor rig mulighed for at kontakte [Klager], Københavns Politi 

eller Enhedslistens pressekontor for at få valideret sin historie inden offentliggørlesen.  

 

 

2.2 B.T.s synspunkter 

Korrekt information og forelæggelse  

B.T. har oplyst, at avisen den 2. maj 2019 om morgenen blev gjort opmærksom på, at oplys-

ningerne i den påklagede artikel om, at en person var blevet anholdt, da han forsøgte at 

komme op på scenen under Mette Frederiksens tale, angiveligt var forkerte. B.T. rettede 

straks (kl. 08.26) oplysningerne på bt.dk og præciserede, at den pågældende artikel havde 



 

 
  4 

 

 

været behæftet med en fejl. Dagen efter – den 3. maj 2019 – berigtigede B.T. oplysningerne i 

B.T.s printudgaver. B.T. tog samtidig kontakt til [Klager] og undskyldte fremkomsten af de 

urigtige oplysninger.  

 

B.T.s dækning af begivenhederne i Fælledparken var baseret på en lang række kilder, som 

avisen normalt kan stole på. B.T. har beklaget, at de i det konkrete tilfælde ikke i tilstrække-

ligt omfang kontrollerede validiteten af de oplysninger, der var til avisens rådighed.  

 

B.T. har understreget, at avisen rettede, præciserede og undskyldte i samme øjeblik, redaktio-

nen blev bekendt med fejlen.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

God presseskik 

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har klaget over, at B.T. har bragt ukorrekte, krænkende og skadelige oplysninger, 

som ikke blev forelagt for ham inden offentliggørelsen.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 

fremmest ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A.1 og A.3.  

 

[Klager] har klaget over følgende udsagn i artiklen, som B.T. efterfølgende har berigtiget og 

slettet fra artiklen på bt.dk:  

 

”En person blev arresteret, da han forsøgte at komme op på scenen under Mette Fre-

deriksens tale. Han er ifølge B.T.’s oplysninger bestyrelsesmedlem i Murersvendens 

brancheklub og folketingskandidat for Enhedslisten.”  

 

Pressenævnet finder, at oplysningen om, at [Klager], som i artiklen er identificerbar gennem 

de bragte oplysninger om hans tillidshverv, skulle være blevet anholdt i forbindelse med det 

omtalte politiske arrangement, kan være krænkende, skadelig og virke agtelsesforringende 

for ham.  

 

Oplysningen skulle derfor have været forelagt for [Klager] inden offentliggørelsen. Da dette 

ikke skete, udtaler Pressenævnet kritik af B.T. Det forhold, at B.T. berigtigede artiklen i net-

avisen og bragte en rettelse i B.T.s trykte aviser, så snart B.T. blev opmærksom på den ukor-

rekte oplysning, kan ikke føre til et andet resultat.  

 



 

 
  5 

 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af B.T. at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer B.T.  

 

[underrubrik] 

B.T. får kritik for at have bragt forkert og krænkende oplysning uden forudgående forelæg-

gelse hos den omtalte.  

 

[tekst] 

B.T. omtalte i maj måned, at der var opstået tumult til et arrangement i Fælledparken i Kø-

benhavn den 1. maj, hvor en statsministerkandidat holdt tale. Det fremgik af artiklen, at en 

person var blevet anholdt, da vedkommende havde forsøgt at trænge sig op på scenen til 

statsministerkandidaten. I artiklen blev personen identificeret ved omtale af hans politiske og 

fagforeningsmæssige tillidshverv.  

Oplysningen om, at han blev anholdt af politiet, var forkert. Pressenævnet har udtalt kritik af 

B.T. for at have bragt oplysningen uden at have efterprøvet den ved forelæggelse for den om-

talte person.  

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

 

Offentliggørelse på hjemmesiden 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der 

prioriteres, f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggø-

relse. Pressenævnets offentliggørelsestekst skal bringes uden reklamer i teksten.  

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig.  

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” til 

nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er til-

gængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes af mediet. 

 

Offentliggørelse i den trykte avis  

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i den første eller en af de første udga-

ver, der offentliggøres efter nævnets kendelse.  

 



 

 
  6 

 

 

Offentliggørelse skal ske på det sted i mediet, hvor mediet har oplyst at ville offentliggøre 

kritik fra Pressenævnet (B.T. har oplyst at ville offentliggøre kritik fra Pressenævnet i kom-

mentaren (på ledersiden)). Har mediet ikke en fast rettelsesspalte, skal offentliggørelse ske 

på det sted i mediet, der svarer til placeringen af den kritiserede artikel. Skrifttype og lay-

out bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i mediet. 

 

 


