Syg
Mulighedserklæring ved sygdom Er du syg i længere tid, kan din arbejdsgiver forlange at se en mulighedserklæring. Her kan du læse, hvad du skal gøre, og hvilke rettigheder du har.

Din arbejdsgiver kan forlange en mulighedserklæring (tidligere kaldet lægeerklæring) ved et længere sygdomsforløb. Det er din arbejdsgiver, der skal betale for mulighedserklæringen. Formålet er at vurdere, hvordan du i fremtiden kan varetage relevante arbejdsopgaver, uden af dit helbred forværres. Du har pligt til at aflevere en mulighedserklæring og møde op til en samtale, hvis din arbejdsgiver beder om det, og selvfølgelig i det omfang dit helbred tillader det.

Den ene del af mulighedserklæringen skal du udfylde og underskrive sammen med din arbejdsgiver. Den anden del udfylder du sammen med din læge og giver derefter til din arbejdsgiver.

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, hvis du kommer ud for et længere sygdomsforløb, kan du altid kontakte din lokale 3F fagforening.

Gode råd om dokumentation for sygdom
  • Tjek altid virksomhedens regler for dokumentation, inden du bliver syg. Spørg din tillidsrepræsentant.
  • Du har ikke pligt til at fortælle din arbejdsgiver, hvad du fejler.
  • Sørg for at aflevere erklæringer inden for tidsfristen.
  • Kontakt din lokale 3F fagforening, hvis din arbejdsgiver forlanger flere lægeerklæringer, end reglerne kræver.
Sådan gør du
  • Udfyld og underskriv den første halvdel af mulighedserklæringen sammen med din chef. Beskriv de opgaver, du formentlig får svært ved at klare igen, og forslag til, hvordan dine arbejdsopgaver kan ændres, så der tages hensyn til dit helbred.
  • Tag derefter mulighedserklæringen med til din læge. Din læge vil herefter vurdere ud fra dit helbred, om de forslag til opgaver, du kan udføre, og hvor mange timer du kan udføre dem om ugen, er realistiske. Lægen vil også vurdere, hvor længe du formentlig vil være syg.
  • Aflever mulighedserklæringen til din arbejdsgiver så snart din læge har udfyldt den, og senest 14 dage efter dig og din arbejdsgiver underskrev første del.
  • Hvis du arbejder, mens du er sygemeldt, kaldes det en delvis raskmelding.
  • Din arbejdsgiver betaler for mulighedserklæringen.
Bliv medlem af 3F Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort, Superliga-billetter, billige forsikringer og juridisk hjælp.
Bliv medlem