Tillidshverv
Om tillidsrepræsentanten Mange 3F-medlemmer er tillidsrepræsentanter, fordi de ønsker at være med til at skabe en bedre arbejdsplads og faglig organisation. Du kan også være med til at gøre en forskel på din arbejdsplads.

En tillidsrepræsentant er rygraden i 3F og din fagforenings repræsentant på arbejdspladsen. Han/hun har en del vigtige opgaver, hvor den primære opgave er at sikre, at overenskomsten bliver overholdt.

Din tillidsrepræsentant er også dit mellemled til både din arbejdsgiver og fagforening, hvis du skal have hjælp til spørgsmål omkring dine arbejdsvilkår. Derfor kan du altid gå til din tillidsrepræsentant, hvis der er noget galt.

En anden vigtig opgave for tillidsrepræsentanten er at engagere og involvere sine kolleger. Det er nemlig vigtigt, at kollegerne har en stærk tro på, at de kan præge arbejdspladsen med sammenhold og i fællesskab med andre. Og jo flere der støtter op om tillidsrepræsentanten og er medlem af 3F, jo stærkere er jeres stemme på arbejdspladsen.
Overvejer du at blive tillidsrepræsentant?  Som tillidsrepræsentant står du aldrig alene. Tværtimod er der et kæmpe netværk af engagerede fra andre arbejdspladser - både fra dit lokalområde og fra resten af Danmark.

I netværket af tillidsrepræsentanter kan du blive inspireret og dele viden om aktuelle spørgsmål. Mange steder er der et godt netværk på tværs af afdelingerne omkring de enkelte brancher.

Hvis du har lyst til at blive tillidsrepræsentant, kan du kontakte din lokale 3F fagforening, som kan fortælle dig om, hvordan I vælger en tillidsrepræsentant, hvilke kurser du kan tage, og hvilke kurser der er obligatoriske. Kurserne bidrager både til din personlige udvikling, og du bliver løbende klædt bedre på til at hjælpe dine kolleger bedst muligt.
Valg af tillidsrepræsentant

Reglerne for valg af tillidsrepræsentant står i overenskomsten og er forskellige fra sted til sted. For eksempel indeholder de fleste et krav om, hvor længe man skal have været ansat, før man kan blive valgt.

Industriens overenskomst kræver f.eks., at du skal have arbejdet mindst ni måneder i de seneste to år på virksomheden for at kunne vælges.

Overenskomsten indeholder også regler for, hvor mange ansatte I skal være for at vælge en tillidsrepræsentant.

Du kan godt have flere tillidshverv - altså kan du både være tillids- og arbejdsmiljørepræsentant. Men husk altid, at meddele din lokale 3F fagforening om, hvis du er blevet valgt til et tillidshverv på din arbejdsplads. De kan også hjælpe dig, hvis du er i tvivl om valgreglerne.

Andre tillidsvalg

Ud over at være tillidsrepræsentant er der også flere andre måder, hvorpå du har mulighed for at støtte dine kolleger og skabe en bedre arbejdsplads. Over 8.426 (2023) af 3F’s medlemmer har et eller flere tillidshverv, hvor de fleste er tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter.

Andre tillidshverv kan være:

• Medlem af samarbejdsudvalget
  • Bestyrelsesmedlem i den faglige klub på arbejdspladsen
  • Medlem af MED-udvalget
  • Medarbejderrepræsentant i A/S-bestyrelsen
  • Bestyrelsesmedlem i den lokale 3F fagforening
  • Bestyrelsesmedlem i branche- og landsklubber
  • Medlem af EUS.

Tal med den lokale tillidsrepræsentant på din arbejdsplads, eller kontakt din lokale 3F fagforening, hvis du gerne vil vide mere om de enkelte tillidshverv, og hvad du kan bidrage med på din arbejdsplads.