Arbejdsmiljø
Sådan anmelder du en arbejdsskade, erhvervssygdom eller arbejdsulykke Her kan du læse om arbejdsskader, hvordan du anmelder arbejdsulykker og hvilke tidsfrister, du skal holde øje med.

En arbejdsskade kan være mange ting, og det kan svært at vide, hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude og hvilke rettigheder du har. På denne side guider vi dig og giver et godt overblik. Men først og fremmest skal du altid anmelde arbejdsskaden straks og kontakte din lokale 3F fagforening, så du kan få hjælp hurtigst muligt.

Hvad er en arbejdsskade, arbejdsulykke eller erhvervssygdom?

En arbejdsskade eller arbejdsulykke er en fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en pludselig hændelse på dit arbejde. Det kan også være en påvirkning, der sker pludseligt, eller hvis du bliver syg efter længere tids påvirkning f.eks. indånding af farlige stoffer eller farlig stråling.

Eksempler på erhvervssygdomme kan være:

• tennisalbue
  • allergi
  • høretab
  • ryglidelser.
Anmeld din arbejdsskade eller erhvervssygdom Tidsfristen for at anmelde en arbejdsskade er ét år. Så sørg for at anmelde arbejdsskaden hurtigst muligt, efter at du er blevet klar over, at du kan være blevet syg af dit arbejde.

Det samme gælder for erhvervssygdomme. Her har din læge pligt til at anmelde en erhvervssygdom til Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring, hvis lægen vurderer, at der kan være en sammenhæng mellem din sygdom og dit arbejde. Igen skal anmeldelsen ske inden for et år.
Anmeld arbejdsulykke

Få hjælp til anmelde ulykken, eller gør det selv på virk.dk.

Din arbejdsgiver har pligt til at anmelde ulykken til sit forsikringsselskab inden for et år, hvis der mulighed for, at skaden kan udløse en erstatning.

På virk.dk kan du anmelde den arbejdsulykke, du har været ude for. Det kan f.eks. være i forbindelse med at redde liv, håndsrækning til andre eller en ulykke med et teknisk hjælpemiddel. Hav din MitID klar, og følg guiden på virk.dk.

Vil du have et overblik over din arbejdsskadesag, kan du logge ind på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemmeside under” Se Sag”.  Husk at have MitID klar.

Anmeld din arbejdsulykke som tilskadekommen på virk.dk
Få overblik over din arbejdsskadesag
Hvis du kommer ud for en ulykke på jobbet, eller bliver syg på grund af dit arbejde, er der hjælp at hente i din lokale 3F fagforening. I 3F har vi socialrådgivere og andre kompetente medarbejdere, som sørger for at du kommer godt igennem hele sagsbehandlingen.

Vi hjælper med at få din sag behandlet, søge erstatninger, får vurderet din arbejdsevne og rådgive bedst muligt. Vi følger din sag helt til dørs, og hele sagsbehandlingen bliver dækket af medlemmernes kontingent.

Læger og tandlæger har pligt til at anmelde formodede arbejdsbetingede lidelser (erhvervssygdomme). Lægen bør altså anmelde, hvis han eller hun har mistanke om, at en patient er syg pga. arbejde.

Har man en sygdom, som ikke står på listen over erhvervssygdomme, afvises sagen.

Læs mere 6015 Arbejdsskade Hent pjece Hvis uheldet er ude Hent pjece
Bliv medlem af 3F Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort, Superliga-billetter, billige forsikringer og juridisk hjælp.
Bliv medlem