Nyheder
Buschauffører til stormøde: Gi' den gas! Helt præcis 1007 buschauffører var samlet til stormøde i Odense den 26. januar. Også buschauffører fra 3F Frederiksborg deltog og tillidskvinde Pia Vetling fra Keolis i Skibby var på talerstolen. Pia opfordrede forhandlerne fra 3F til at »gi' den gas« i overenskomstforhandlingerne. Buschaufførerne vil bakke 100% op, når der kræves bedre arbejdsvilkår uden tidspres og bedre tid til frokost og toiletbesøg.

Pia Vetling ønskede »pøj pøj« med overenskomstforhandlingerne med følgende ord:

»Tid Tid Minut Minut – det er hvad hele vores arbejdsdag handler om. Det er tid til opstart, tid til afslutning og og tid til gangtid. Men også tid til f.eks. transport fra garage til der, hvor vi skal afløse en kollega. Den tid vi får til det, passer måske kun lige akkurat, hvis intet kommer i vejen for os, men vi når jo som regel alligevel at afløse til tiden, for hvor ofte køre vi ikke lige et par minutter før, for at være fremme i god tid. – Men hvorfor gør vi så det? – jo fordi vi er nogle smadder pligtopfyldende medarbejdere, der bare gerne vil have tingene til at fungere, og fordi vi passer på os selv ved at mindske den stress, der følger med det minuttyranni vi er udsat for. 

Meeen får vi overhovedet noget kredit for vores konduite – er det ikke altid firmaet, der får noget i posen ved vores goodwill til at arbejde »gratis«?
Hvad er det de arbejdsgivere ikke forstår? De forstår ganske enkelt ikke, at hvis vi får bare et »velfærds-minut« mere her og der, så får arbejdsgiveren meget mere igen via gladere chauffører, der ikke bliver stressede at minutpresset.

Men når arbejdsgiverne nu ikke selv kan finde ud af det, bliver vi ganske enkelt nød til at få mere TID skrevet ind som tekst i OK 20. Dvs. REEL tid til opstartsproceduren, tid til af afslutte og gennemgå bussen, som vi skal, og ikke at forglemme den evigt omstridte gangtid, som vi ganske enkelt SKAL have gjort noget ved, så det bliver en del af arbejdstiden. 

Så er der pausefradraget, det skal vi også have gjort noget ved. Det skal som minimum lægges i forbindelse med en ordinær pause, men allerhelst afskaffes.

Og vi skal have sikret vores pauser, så pauserne BLIVER holdt i FULD længde. 

Pauserne er bare virkelig vigtige for os. Vi har behov for hvil-mad-drikke og få vores blodsukker på plads, så vi kan være helt på toppen, til at køre SIKKERT videre på vores vagt, og betjene vores passagerne med et godt humør. Og så skal spisepausen selvfølgelig lægges midt i vagten, og ikke 1 time efter vi er mødt, eller for den sags skyld 1 time før vi har fri.

Så kære Kim og Jan, gi' den gas, I har nogle hårde og svære forhandlinger foran jer, men I skal vide, at vi bakker jer 100% op, »– hvis I altså lytter til os«.

Vi tropper rigtig gerne op til forhandlingerne og viser vores støtte, bare I melder datoerne ud til os, i så god tid som muligt, så vi kan nå at mobilisere en masse chauffører, der kan klappe og lave en masse larm. 

Med disse ord ønsker vi fra Region Hovedstaden pøj pøj med forhandlingerne - god kamp!«

 

Kontakt