3F'erne fik begrænsede tab i historisk svært investeringsår 2022 blev et meget dramatisk år med massiv modvind for både aktier og obligationer verden over. Det ramte alle pensionsselskaber, men 3F’ernes pensionsselskaber, Industriens Pension og PensionDanmark, kom igennem året med de mindste tab i branchen.

2022 blev et år, der vil gå over i verdenshistorien. Ruslands invasion af Ukraine, galopperende inflation, skyhøje energipriser og stigende renter kastede lange skygger over den globale økonomi året igennem. Det betød desværre også, at danskernes pensioner tog et dyk.

Et lille lys i mørket er dog, at Industriens Pension og PensionDanmark trods alt begrænsede tabet og kom ud af 2022 med de mindste minusser i branchen.

Medlemmer på 45 år fik minusser på 6-7 procent i 2022, mens ældre medlemmer fik et mindre tab. Til sammenligning har de øvrige pensionsselskaber kunnet registrere tab på typisk -8 til -15 procent for alle aldersgrupper.

Højeste afkast i branchen over fem og ti år

Ser man på afkastene over de seneste fem og ti år, ligger 3F’ernes pensionsselskaber med de højeste afkast i branchen for de fleste aldersgrupper. I de seneste ti år til og med 2022 har Industriens Pension og PensionDanmark eksempelvis opnået et gennemsnitligt årligt afkast på i omegnen af otte procent for medlemmer på 45 år, hvilket er branchens højeste.

Få pensionen lige ved hånden – hent app’en

Husk, at du nemt kan følge med i, hvor meget du har sparet op og hvilke forsikringer, der er en del af pensionsordningen. Hos Industriens Pension kan du gøre det via "Min side" på industrienspension.dk eller Industriens Pensions app. Hos PensionDanmark kan du gøre det via "Min side" på pension.dk eller PensionDanmarks app.