Jeg ville ønske jeg kunne fortælle historien om, at krisen får det bedste frem i os alle. At arbejdsgiverne tager ansvar og sætter medarbejderne over profit. Men sådan er sandheden desværre ikke – i hvert fald ikke på Jensens Bøfhus.
Midt i den værste krise Danmark har været i, siden anden verdenskrig, der ser vi den indre svinehund komme frem.
Jensens Bøfhus har ellers haft overenskomst i 32 år. Men nu vil de ud af den, af den simple årsag, at 3F ikke vil lade dem slippe afsted med at skære deres medarbejdere 20 kr. i timen i løn. Det vil, for en fuldtidsmedarbejder beløbe sig i 3.200 kr. om måneden.
Hvad gør Jensens Bøfhus så, for at komme ud af denne overenskomst? De lockouter deres medarbejdere, midt i Corona-krisen – altså de medarbejdere der er medlem ved 3F.
Direktøren har endda gnedet ekstra salt i såret, ved at udtale, at hans medarbejdere er mere som McDonalds medarbejdere, end som tjenere. Derfor mener han altså at han kan retfærdiggøre at skære i deres løn – fordi de ikke skal have tjenerløn.
3F har tilbudt at lade en dommer fra Arbejdsretten afgøre sagen – det man kalder en faglig voldgift. 3F har lovet at rette sig efter dommerens afgørelse, og ikke kræve tjenerløn, hvis det vurderes at det arbejde medarbejderne udfører ikke er tjenerarbejde. Det tilbud har Jensens Bøfhus aldrig svaret på, men har i stedet lockoutet medarbejderne.
Nu har Jensens Bøfhus så valgt at fyre 250 medarbejdere. De havde forventet, at de kunne få del i regeringens pakke til lønkompensation, men det har kæden fået afslag på. Det skyldes at 3F og Jensens Bøfhus står midt i denne konflikt.
At direktøren kan være sig bekendt at negligere sine medarbejderes arbejde på den måde, synes jeg er voldsomt beskæmmende. Jensens Bøfhus medarbejdere vejleder, rådgiver mht. valg af menu og drikkevare, samt serverer for gæsterne og rydder af igen. At sammenligne dem med McDonalds medarbejdere er, uden i øvrigt at tale dårligt om disse, at sammenligne pærer og bananer.
Mon direktøren selv ville arbejde under en chef, som anser sine medarbejderes funktion med så stor ringeagtelse? Han burde ikke engang kunne ansættes som tjener på en af sine egne restauranter.
Jeg har en bøn til dig, når nu Danmark åbner op igen – tænk over, hvem du giver dine penge til. Der findes flere rigtig gode restauranter og steakhouses i Danmark. Steder der behandler deres medarbejdere med respekt. Faktisk vil jeg påstå, at bevidstheden om ordentlige forhold, også får maden til at smage bedre.
Allan Andersen
Afdelingsformand
3F Holbæk-OdsherredHar du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.