Et studie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø konkluderer, at partikler fra flyenes motorer er potentielt sundhedsskadelige på niveau med den udstødning, vi kender fra dieselmotorer. Lufthavnen, operatørerne og fagforeningerne vil bruge studiet til at fortsætte og skærpe arbejdet med bedre luftkvalitet.
“Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde. Derfor er det godt, at vi nu har endnu et studie og dermed mere vigtig viden til samarbejdet om at sikre den bedst mulige luftkvalitet i lufthavnen,” siger Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavne A/S (CPH).
Siden 2007 har CPH, SAS, groundhandlere, fagforeninger, Naviair og myndigheder arbejdet med at reducere sundhedsskadelige udledninger i lufthavnen og deltaget i en række forskningsprojekter – senest den nye undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).
I 2010 blev der etableret et decideret Luftkvalitetsprogram i Københavns Lufthavn, hvor der er tæt samarbejde med fagforeningerne bag ”Projekt Cleanair”, der tæller 3F Kastrup, Metal afd. 16 og VSL.
”Der har hidtil ikke været sikker viden om de potentielle sundhedsskadelige virkninger fra ultrafine partikler fra flymotorer. Det er der nu og med det nye studie konkluderes det, at effekten af de ultrafine partikler fra fly svarer til almindelig dieseludstødning. Det betyder, at de ultrafine partikler fra fly og fra dieselmotorer har sammenlignelige sundhedseffekter og dermed kan være kræftfremkaldende. Det er derfor vigtigt, at der sættes yderligere ind overfor kilderne, f.eks. skal brugen af flyenes hjælpemotor, APU, fortsat nedbringes” siger Lars Brogaard, faglig sekretær i 3F Kastrup.
Der er siden 2010 arbejdet ud fra et forsigtighedsprincip, og under luftkvalitetsprogrammet i CPH arbejdes der på en række initiativer for at forbedre luftkvaliteten, herunder f.eks.:
På baggrund af studiet vil CPH, SAS, Groundhandlerne (der håndterer flyene), fagforeningerne og Naviair fortsætte arbejdet i luftkvalitetsprogrammet og se på, om der er aktiviteter, der skal skærpes.
Operatørerne i lufthavnen vil også bede myndighederne om hjælp i det fortsatte arbejde med at forbedre luftkvaliteten. Samtidig vil CPH tilbyde data og viden fra de senere års arbejde med luftkvalitet som input til fastsættelse af grænseværdier, som allerhelst bør ske på EU-niveau.
Der har været flere uafhængige undersøgelser af luftkvaliteten. Fra 2012-16 blev de ansattes sundhed i lufthavnen sammenlignet med sammenlignelige grupper af danskere. Denne undersøgelse kunne ikke konkludere, at der var en forøget risiko for en række sygdomme, som er forbundet med luftkvalitet.
Der er fortsat behov for mere viden. Derfor har CPH netop takket ja til at deltage i det store internationale forskningsprojekt AVIATOR om luftkvalitet. Her skal forskere indsamle og analysere målinger af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn, Madrid-Barajas i Spanien og lufthavnen i Zürich.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.