Leder Chaufføren 6 2021 Danmark kan mere...

... er det gennemgående tema i en række af regeringens nye samlede udspil, som de vil præsentere over den kommende tid. Det er meget konkrete bud på de 10 temaer, som der blev taget fat på i den stort anlagte regeringskonference i august måned.

Med udgangspunkt i, at vi med vores fælles succesrige Coronahåndtering viste hvor langt vi sammen kan nå, finder regeringen at vi også på andre felter kan hæve vort fælles ambitionsniveau.

Det første udspil ”Danmark kan mere 1” er nogle konkrete bud på de problemstillinger der findes indenfor arbejdsmarkedet.

Her er der både roser og tidsler i udspillet. Det er jo ikke en omgang ønsketænkning; men konkret politik der skal løse de problemer vi både har lige nu, men så sandelig også dem vi kan se, vil opstå fremover.

Opgaver som et godt organiseret arbejdsmarked med en stærk fagbevægelse og fremsynede arbejdsgivere er de mest afgørende spillere på. Derfor er der da også en klar støtte til dette organiserede arbejdsmarked.

Regeringen foreslår således at det fradragsberettigede del af et fagforeningskontingent stiger med hele 18%. Det er der behov for.

Men det kommer ikke til at stå alene. Der vil blive stillet krav om minimumsantallet af lærlinge på diverse arbejdsopgaver. Det er en skandale, at så mange unge fortsat er henvist til skolepraktik på erhvervsuddannelserne i stedet for reelle lærlingepladser. Regeringen vil også forbedre de økonomiske rammer i den sammenhæng.

Regeringen ønsker at de to arbejdsmarkedsparter (FH og DA) er med i et råd der kan oprettes på fremtidens arbejdsmarked. Her tænker regeringen på at der fremover skal indføres en formodningsregel for de såkaldte platforms-økonomier, om at hvis ikke det klart kan bevises at en person er selvstændig, så må man formode at denne er lønmodtager.

Et konkret og meget klart svar til eksempelvis nemlig.com, Uber, Wolt og hvad de nu kaldes. Regeringen har også forslag om en bedre dækning ved de første tre-måneders ledighed for fagforeningsmedlemmer med op til 5.000 kroner.

Og i betragtning af den øjeblikkelige særdeles gunstige beskæftigelsessituation vil man hæve den skattefrie seniorpræmie for pensionister.

Man vil hæve det beløb man kan tjene samtidig med at man får SU, mens dimittendsatsen beskæres for de der ikke vil tage arbejde efter endt uddannelse.

Der vil endvidere blive etableret 3 grønne erhvervsskoler til et fremtidigt grønt arbejdsmarked, der bliver mulighed for at kunne få 110 % dagpenge for at gå fra ufaglært til faglært. Man kunne blive ved.

Der er rigtig mange og gode konkrete forslag i Mette Frederiksens udspil. Den overordnede linje er at ”Ret og Pligt” følges ad. Modtager du en indkomst, har du også en pligt til at yde et arbejde. Det er ikke svært for os der har været på arbejdsmarkedet i mange år.

Nu drejer det sig om at overbevise et flertal i Folketinget om det!