Socialrådgivernes funktion i 3F Køge Bugt
I nedenstående sager samarbejdes internt med de faglige medarbejdere, A-kasse medarbejderne og administrationsteamet. I enkelte sager samarbejdes med 3F’s journalister i forbindelse med historie i fagbladet.
Arbejdsskadesager:
Behandlingen at arbejdsulykkes- og erhvervssygdomssager (nedslidningsskader) indeholder:
- Rådgivning/vejledning i Arbejdsskadesikringsloven og sagsgangen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen)
- Fuldmagt i sagerne, men kun som ligestillet sagspart
- Evt. anmeldelse af sagen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
- Henvise medlemmet til Arbejdsmedicinsk Klinik
- Udfærdige klager sammen med medlemmet
- Koordinering af sagen, hvis der også er en social sag (fx akter fra den sociale sag, der skal sendes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring)
- Hjælpe medlemmet med udfyldelse af spørgeskemaer og lignende
- Genoptagelse af sager
- Sagsbehandling ift. Ankestyrelsen
- Vurdere om der er en ansvarlig skadevolder (arbejdsgiver eller andre) og sørge for at sende sagen til Juridisk Sekretariat
Behandlingen at ansvarssager:
Rådgivning/vejledning om Erstatningsansvarsloven
- Udfærdigelse af oplysningsskema til Forbundets jurister — herunder indhentning af diverse bilag som fx Politirapport eller rapport fra Arbejdstilsynet
- Være koordinator/formidler af sagen mellem advokat og medlem
- Afholdelse af møder med advokat og medlem
- Sikring af beviser til sagen i samarbejde med medlem, vidner og advokat. Evt. inddragelse af TR og AMR.
- Deltage i retssager
- Være opmærksom på differencekrav i afgjorte sager
Sociale sager:
- Sygedagpenge - Herunder §56 aftaler, som er refusion til arbejdsgiver fra 1. sygedag ved kronisk sygdom
- Revalidering/omskoling
- Fleksjob
- Førtidspension/seniorpension
- Kontanthjælp + § 34 — hjælp til høje boligudgifter
- Patientklagesager behandles kun undtagelsesvis, hvis den hører sammen med en ansvarssag. Ellers henvises til patientvejledere i regionerne.
Behandlingen af sociale sager:
- Rådgivning/vejledning i lovgivningen vedr. ovenstående områder
- Vejledning om sagsgangen i jobcentret/kommunen
- Fuldmagt i sagerne efter medlemmet har bedt om aktindsigt.
- Samarbejde med sagsbehandler i jobcentret
- Klage over afgørelser
- Rykke sagsbehandler/Jobcenter i sager, der trækker unødvendigt ud
- Følge sagen i Ankestyrelsen
- Generel vejledning om satser
- Udregning af fleksjobtilskud ved hjælp af 3F’s fleksjobberegner
- Bisidder til møder i Jobcentret med medlem, når det er relevant.
- Vi udregner ikke, om medlemmer har fået forkert beløb i førtidspension, fleksjobydelse, kontanthjælp osv. Vi kan hjælpe medlemmet med at skrive en klage vedr., medlem mener, han/hun har fået for lidt. Ellers henvises til borgerrådgivere i kommunerne.
Arbejdsfastholdelse:
Hovedreglen er at de faglige inddrages i denne opgave, da vi ikke har ressourcer til at besøge arbejdspladserne. Men i særlige tilfælde vil vi kunne deltage, eller sørge for at ”klæde de faglige på til mødet.
Arbejdsmiljø:
- Registrering af alle erstatningsansvarssager til brug for overblik + afdækning af indsatsområder, samt tilbagemeldinger til TR og AMR ved gentagne ulykker/nedslidning
Forsikringer:
Private forsikringer — inkl. Alka hjælper vi kun i særlige tilfælde, f.eks. ved ordblindhed. Medlem henvises til det relevante forsikringsselskab.
Yderligere:
Registrering i GO.
Evt. undervise relevante grupper af AMR og TR
Råde, vejlede og undervise faglige og A-kasse medarbejdere i relevante problemstillinger og ny lovgivning på det sociale område.
Peter Dentov sep. 2018
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.