Hvordan gik det med din pension i 2021? Medlemmernes pensionsselskaber, PensionDanmark og Industriens Pension, er klar med den årlige pensionsoversigt.

Her kan du bl.a. se, hvor meget der er blevet indbetalt i pension, og hvor meget du har sparet op. Den gode nyhed er, at der har været flotte afkast i 2021.

Pensionsoversigten, som bliver sendt til dig via e-Boks i januar og februar, er en god anledning til at få overblik over din pensionsordning og de forsikringer, som er en del af ordningen. Det er altid en god ide at logge ind på dit pensionsselskabs app eller hjemmeside og se nærmere på din pensionsordning. I PensionDanmark logger du ind på pension.dk, og i Industriens Pension logger du ind på industrienspension.dk.

Økonomisk hjælp hvis du bliver syg

Dine forsikringer i pensionsordningen betyder, at du kan få økonomisk hjælp, hvis du fx bliver kritisk syg, ikke længere kan arbejde, eller hvis du dør før pensionsalderen.

Størrelsen på forsikringerne kan sættes op eller ned, som du ønsker. Hvis der fx er sket store forandringer i dit liv, har du måske brug for at justere, hvor meget du får udbetalt. Du kan selv tilpasse forsikringerne via dit pensionsselskabs hjemmeside eller app.

Flotte afkast kan ses på din pensionskonto

Det forgange år har været et rigtig godt investeringsår. Det betyder, at danske pensionsopsparinger generelt er steget betragteligt. Har du din pensionsopsparing hos enten Industriens Pension eller PensionDanmark, er der ekstra god grund til at smile, da begge selskaber ligger blandt de absolut bedste i branchen.

Selskaberne har således skabt afkast på mellem 10 og knap 23 procent for de fleste aldersgrupper i 2021.

Tjek din pension via app’en

Du kan nemt tjekke din pension via dit pensionsselskabs app og fx se, hvad du har fået ekstra ind på pensionskontoen i 2021. Har du ikke allerede app’en, er det det nemt at hente den. Søg efter Industriens Pension eller PensionDanmark (”Din Pension”) i App Store eller Google Play. Første gang du bruger app’en skal du bruge NemID. Herefter kan du frit bruge app’en på din telefon eller tablet – med pinkode, fingeraftryk eller Face ID.