Nyheder
Samarbejdsudvalgets rolle i genåbning af de statslige arbejdspladser Det er lokalt på den enkelte arbejdsplads, at der skal findes de gode løsninger - og SU skal involveres på linje med andre tidpunkter, hvor ledelsen skal træffe beslutninger om arbejdsforhold.

Kære læser

Dette nyhedsbrev handler om SU's rolle i forbindelse med genåbning af de statslige arbejdspladser.

Det at genåbne arbejdspladsen gradvis efter at den, i det ene eller andet omfang, har været lukket ned i flere uger grundet covid-19, kalder på en række ledelsesmæssige beslutninger.

Selvom vi alle nøje følger Statsministeriets udmeldinger og overholder retningslinjerne fra de forskellige myndigheder, herunder Sundhedsstyrelsen, er det lokalt på den enkelte arbejdsplads, at der skal findes de gode løsninger og SU involveres, på linje med andre tidspunkter, hvor ledelsen skulle træffe tilsvarende beslutninger af betydning vedr. arbejds-, personale- og samarbejdsforhold.

Genåbningen kommer til at foregå i forskellige tempi inden for de forskellige dele af staten. Lige nu er noget af det, der formentlig fylder på arbejdspladserne, den konkrete tilrettelæggelse af og tilbagevenden til arbejdet, og den enkelte medarbejders bekymring i forhold til risikoen for smitte.

I blogindlægget kommer vi med et bud på hvilke emner, som det er vigtigt at SU drøfter. Vi forholder os til Samarbejdsaftalen og henviser til myndighederne for konkret vejledning og inspiration i forhold til f.eks. indretning af arbejdspladsen. Udover Sundhedsstyrelsens retningslinjer har f.eks. både Arbejdstilsynet og BFA udarbejdet interessant materiale, der kan inspirere til drøftelserne i SU.

Vi vil i vores næste nyhedsbrev sætte fokus på erfaringerne med afholdelse af SU-møder på andre måder end de traditionelle fysiske møder. Hvis I har erfaringer, I gerne vil dele, må I meget gerne kontakte os. Skriv til os på kontakt@samarbejdssekretariatet.dk.

Som altid skal I endelig kontakte os, hvis I har spørgsmål til Samarbejdsaftalen eller behov for råd eller vejledning.

God læselyst – og del gerne nyhedsbrevet med dine kollegaer.

På sekretariatets vegne,
Magnus og Pia

Kontakt sekretariatet.

Masser af fordele med 3F Som medlem af 3F får du mange gode fordele og rabatter:
  • Rabat på dine forsikringer
  • Rabat i mere end 1.300 butikker og webshops
  • Fri adgang til 3F Superliga
Kontakt