Tungt stillads går fortsat som varmt brød

Murerfirmaerne køber fortsat tunge stilladsdele. 3F og Dansk Byggeri har ellers aftalt, at de skal være udfaset den 1. januar 2018

To større murerfirmaer, som murerarbejdsmændene i Aarhus har været i kontakt med, har i 2017 hver især købt for mere end en million kroner stillads af den gamle, tunge slags.

3F har ellers lavet en aftale tilbage i 2013 med Dansk Byggeri: 1. januar 2018 skal alle tunge dele i stilladset være udskiftet med lettere alternativer. Efter ringen rundt til stillads-leverandører står det helt klart: De to murerfirmaer står ikke alene:

"Vi har aldrig solgt så meget tungt murerstillads, som vi gør i øjeblikket. Alle kan se i vore kataloger, at vi har alu-murerstilladser – vi informerer om det, og vil rigtig gerne sælge, men ingen vil købe det pga. prisen," siger direktør Tommy Ulrich fra Materielhuset.

"Her i 2017 sælger vi bl.a. stadig rasende mange trætraller, også selv om vi argumenterer for, at man får en bedre ergonomi med lettere stilladsdele," siger Karsten Skov Hansen, direktør i Jumbo.

Læs også: Arbejdsplatformen skal passe til arbejdet

HAKI sælger intet tungt

Hos Haki er situationen en noget anden. Her har man udfaset de tunge stilladsdele og stoppet for salg af dem for flere år siden. Salget af lette dele går strygende – særligt til store entreprenører, som går meget op i at tilbyde murersvende og -arbejdsmænd ordentlige arbejdsforhold. Det oplyser kommerciel direktør Henrik G. Christensen.

Kendte ikke aftalen

De to murerfirmaer kendte efter eget udsagn ikke aftalen om at udfase tunge dele, da de købte stort ind, og føler sig ifølge faglig sekretær Morten Petersen 3F Aarhus ikke godt orienteret af hverken leverandør eller brancheorganisation. Hvor er det svage led i kæden?

Haki har ifølge direktøren siden aftalens indgåelse orienteret både potentielle og eksisterende kunder om, at der ville komme krav til vægten på delene. Jumbo har ikke orienteret sine kunder om aftalen:

"Vi prøver at henvise til Stop nedslidning Nu (landsklubbens folder, red.), når vi sælger stillads, og vi vejleder med udgangspunkt i Arbejdstilsynets anbefalinger, siger Karsten Skov Hansen, Jumbo. Men Jumbo er aldrig blevet orienteret om aftalen på skrift, siger han. Belært af erfaringer, da branchen aftalte at indføre lettere traller, er Jumbo blevet mere forsigtige med, hvad de melder ud:

"I 2008 blev vi kontaktet af branchen, der gerne så, at vi udviklede et lettere produkt. Det gjorde vi så. Vi orienterede op til januar 2011 vore forhandlere om, at man skulle sælge alu- eller komposittraller. Men så kom finanskrisen. En trætralle koster næsten ingenting, en alu- eller komposittralle koster det firedobbelte. Vi troede, vi skulle sælge alu- og komposittraller, men det skete bare ikke," fortæller Karsten Skov Hansen, der dengang følte sig ført bag lyset af branchen. Det kostede store beløb at gøre klar til alu- og komposittraller og markedsføre dem.

Direktør Tommy Ulrich, Materielhuset ønsker ikke at udtale sig yderligere i det, han synes, er en betændt sag.

Læs også: Og den slags skal vi arbejde på til vi bliver 72

Orienteret vidt og bredt

Alle murerfirmaer, der er medlemmer af Dansk Byggeri, har ved utallige lejligheder haft mulighed for at stifte bekendtskab med aftalen, oplyser chefkonsulent Jakob Ugelvig, Dansk Byggeri.

"Allerede i 2013 kort efter aftalen blev indgået, blev alle Dansk Byggeris medlemmer orienteret skriftligt om aftalen. Både om målet og om slutdato. Vi har siden da løbende orienteret bredt og ad mange kanaler om målet og udviklingen på området," siger han.

Aftalen skal holdes

Aftalen skal holdes, fastslår Morten Petersen, 3F Aarhus:

"Kun sådan kan vi fjerne de belastninger, murerarbejdsmændene fik, da 1 m løftet blev indført. Så vi forventer, de vil overholde aftalen. Tidligere tiders undskyldninger om krise og manglende indtjening i firmaerne er dømt ude, erklærer han.

Læs også: Vælg det rigtige stillads til arbejdet

Menu