Generalforsamling Alternative ansættelser er et problem Den Offentlige Gruppe diskuterede alternative ansættelser, udlicitering og frivilligt arbejde

Alternative ansættelser, frivilligt arbejde og udlicitering af offentlige opgaver.
Det var ting, der fyldte rigtigt meget, da Den Offentlige Gruppe tirsdag holdt sin generalforsamling.
Det er nemlig tre af de ting, som truer og presser offentligt ansatte – uanset, om de selv sidder i et af de alternative jobs eller ej.
- Vi har mere end 20 alternative ansættelsesformer på vores områder i form af f.eks. 0-timers kontrakter, tidsbegrænsede ansættelser eller lignende. Jeg ved godt, at nogle få gerne vil have det sådan, fordi de er et sted i livet, hvor det passer dem godt. Men for langt de fleste er det skidt. Hvis du ikke kan regne med at fast løn lever du ikke bare med usikkerhed. Du kan f.eks. ikke gå i banken og låne uden en fast indtægt, fortalte formand Claus Pedersen, og fortsatte:
- Og frivilligt arbejde gør det ikke bedre. Der er masser af steder men an lægge et stykke frivilligt arbejde, hvis man har lyst. Men det skal ikke være på bekostning af folk, der gerne vil have et arbejde og en løn de kan leve af, sagde formanden.
Han kunne så supplere med truslen om, at en EU-bestemt mindsteløn vil sætte arbejdsmarkedet under yderligere pres. Derfor lovede han også fuld opbakning til de private når forhandlingerne om OK23 går i gang. Solidaritet er nemlig vigtigere end nogensinde.
Forsamlingen kvitterede ved at genvælge Claus Pedersen som formand.
Til gengæld kommer der nyt blod i bestyrelsen:
Bjarne Sand og Tobias Steffensen måtte nemlig begge træde ud på grund af deres arbejdssituation – og fik blomster som tak for indsatsen.
Deres pladser i bestyrelsen bliver overtaget Peter Hasselbalch og Bo Jonsson, mens Susi Djernis blev valgt ind for to år på en vakant plads. Til bestyrelsen var der desuden genvalg til Jørgen Kragelund Bernadeta Thrysøe og Steen Kaastrup.