Gode forhold i hele sundhedssektoren, tak Der er mange gode takter i regeringens nye sundhedsudspil, men vi skal huske, at det er alle personalegrupper i sundhedsvæsenet, der skal have et løft for at få de nye penge til at gøre en forskel.

Formand for 3F Aarhus Rymarken, Thor Vex, hilser regeringens nye udspil til at løfte sundhedsområdet velkommen:

- Der er rigtig mange gode takter i udspillet, og jeg noterer med glæde, at der bliver tilført ekstra penge til sundhedsområdet. Det er en tiltrængt erkendelse af, at man har nået et bundniveau i forhold til, hvor meget man kan spare på området, og at man nu er nødt til at handle.

Han sender i samme omgang en stor ros til personalet, der arbejder inden for sundhedsvæsenet og psykiatrien og håber, at de kan se frem til bedre arbejdsforhold. Her pointerer Thor Vex, at det er vigtigt, at investeringerne bliver fordelt bredt ud over hele sundhedsområdet

- Vi løser ikke udfordringerne alene ved at tilføre penge. Der er en generel mange på menneskelige ressourcer, og sygehuset er en organisme, hvor alle personalegrupper er afhængige af hinanden. Derfor skal vi have skruet op for bemandingen alle steder. Det handler ikke kun om flere sygeplejersker.

Til sidst peger han på, at det også handler om at få uddannet personalet:

- Mere uddannelse og efteruddannelse er vejen frem. På den måde bliver personalet endnu dygtigere til at løse opgaverne. Så et løft på sundhedsområdet handler i høj grad også om at fremtidssikre og fokusere på kompetenceløft. På den måde sikrer vi os, at vi fremover vil have den nødvendige, kvalificerede arbejdskraft.