OK23 Aktiviteter skal få alle med Mindstelønnen skal hæves, den store spredning skal mindskes, og vi skal fremtidssikres. Sådan lyder det fra murersvend, Peter Christensen og tømrersvend, Jonas Brynnum, der begge er aktive medlemmer af BJMF, og med i forberedelserne af aktiviteter til OK23.

For både murersvend, Peter Christensen og tømrersvend, Jonas Brynnum er det den tredje overenskomstforhandling de er aktive omkring, og også denne gang er social dumping og økonomien et af de helt store hovedtemaer, hvis man spørger dem.

– Det er vigtigt, at vi får hævet mindstelønnen, hvis ikke vi skal have udhulet en hel branche. Vi mister vores eksistensgrundlag, hvis ikke vi tager kampen, siger Peter Christensen.

En kamp for alle kollegaer
Økonomien vil ifølge de to fylde meget, særligt på grund af den høje inflation, og forskellen i løn mellem kollegaer, særligt de udenlandske kollegaer har de øje for.

– Der har været stor fremgang i byggeriet, arbejdsgiverne har tjent meget, og nu er det på tide, at vi får en del af kagen, siger Jonas Brynnum.

Begge peger på den store forskel mellem danske og udenlandske kollegaer, som et problem. Jonas fortæller, at han i øjeblikket går på en plads, hvor en gruppe polakker tjener helt ned til 70 kroner i timen. Arbejdsgiverne trækker kost og logi fra lønnen, som så lander på omkring 70 kroner i timen, fortæller han. Det vil de to have sat en stopper for.

– De udenlandske kollegaer er også en del af vores kamp, vi involverer dem, og der er allerede en del af dem, som er aktive. Flere deltog i foråret i møde i fagforeningen om OK23, det er rigtig positivt, siger Jonas Brynnum.

Aktiviteter i gang
Der har allerede været en del aktiviteter om OK23 i BJMF, blandt andet møde med formand for industrigruppen, Mads Andersen, og et stort aktivitetsmøde i maj måned. Både Jonas og Peter er aktive med at få sat gang i flere aktiviteter, og få involveret så mange medlemmer som muligt.

– De aktiviteter vi har lavet indtil videre, viser en stor kampgejst. Ved mødet med Mads Andersen gennemførte vi en afstemning omkring OK23-krav, og den viste tydeligt, at mindstelønnen og social dumping er centrale krav fra vores medlemmer, siger Peter. BJMF har på aktivitetsmødet i maj nedsat et aktivitetsudvalg, som både Peter og Jonas er en del af.

– Vi er inspireret af aktiviteter fra sidste OK-forhandlinger, men skal også lave en masse nye denne gang. Vi håber på mange forskellige aktiviteter, så medlemmerne kan være med på forskellige måder, fortæller Peter.

Oversigt over aktiviteter vil løbende blive slået op på BJMFs facebookside, blive sendt ud i nyhedsbreve, og ligge på BJMFs hjemmeside.