Ekstraordinær generalforsamling: Grønt lys til flytteplaner Et flertal på generalforsamlingen gav bestyrelsen mandat til at arbejde videre med at sælge Mølle Allé og købe hus nyt i Sydhavnen

Et stort flertal vedtog på BJMFs ekstraordinære generalforsamling den 24. oktober at give bestyrelsen mandat til at gå videre med at undersøge økonomi og muligheder for at sælge sine nuværende bygninger og flytte fra Mølle Allé og købe en større bygning i Sydhavnen.

Fagforeningen er vokset ud af bygningerne på Mølle Allé. Det betyder, at der ikke er kontorplads, mødelokaler, aktivistrum, klublokaler, opbevaring mv. nok. Desuden er der en del arbejdsmiljøproblemer både mht. til plads og kulde/varme, dertil kommer at bygninger trænger til renovering. I følge lokalplanen må der ikke bygges mere erhvervsbyggeri på grunden.

Derfor har bestyrelsen i mere end otte år ledt efter andre egnede lokaler, men da det skal være i København eller på Frederiksberg ifølge vedtægterne, er det ikke lykkes, indtil nu.

På den ekstraordinære generalforsamling fik bestyrelsen mandat til at sælge fagforeningens ejendom på Mølle Allé og købe bygningen på Sluseholmen 2 (Arbejderens Landsbanks bygning) - hvis bestyrelsen vurderer, at handlen kan gennemføres økonomisk forsvarligt. Desuden understregede bestyrelsen i sit forslaget at flytteprojektet ikke skal financierers gennem fyringer af personale eller gennem kontingentforhøjelse.

Der var mødt omkring 150 stemmeberettigede frem til generalforsamlingen, der blev indledt med en præsentation af hele projektet. Derefter blev der åbnet for debat. Selv om der var både for og imod var alle dog enige om en ting: Der er for lidt plads på Mølle Allé. Den største bekymring var de meget store beløb, der er tale om. Samtidig var der stor opbakning til bestyrelsen, og til at den vil handle til fagforeningens bedste.

Afstemning, som foregik ved håndsoprækning, viste overvældende flertal, (kun seks stemte i mod), for at give bestyrelsen grønt lys til at gå videre med planerne. Det betyder, at det på nuværende tidspunkt ikke er endelig afgjort om BJMFs fremtidige adresse bliver på Sluseholmen eller ej. Det vil den kommende tid vise.