Brancheskift: Med helikopter til arbejde Mureren Dennis søgte nye veje, og med en ny uddannelse tager han nu helikopteren på arbejde i Nordsøen.

Dennis Pedersen blev udlært murer for 19 år siden, og begyndte at mærke det hårde slid i kroppen efter mange år på byggepladser.

– Jeg har været glad for at være murer, men fandt ud af, at jeg ikke kan lave det resten af livet og vil derfor prøve noget andet, fortæller Dennis.

Dennis tager kontakt til a-kassen i BJMF og får en snak om hvilke muligheder han har, og efterfølgende tager han også kontakt til jobcentret.

Planer for nye veje
I sensommeren sidste år går Dennis på en plads, som skal til at mande ned, og er en af de første, der bliver fyret. Herefter går tingene stærkt.

Dennis henvender sig i a-kassen, som bevilliger 6 ugers jobrettet uddannelse. Kurset varer længere, og jobcentret bevilliger den sidste del, da jobgarantien indenfor offshore er god.

Offshore er havområder langt fra kysten, hvor der drives virksomhed, som for eksempel boreplatforme. Tidligere har offshoreindustrien primært bestået af olie- og gasselskaber, men i de senere år er også vindmølleproducenterne blevet aktive på havet i kraft af opførelsen af flere havvindmølleparker.

I oktober starter Dennis på kursus i Esbjerg, for at lære hvordan arbejdet offshore foregår. Meget af kurset består i at lære om stilladser, om seler, kæder og stroppe, for at fragte de mange tunge elementer rundt langt over havets overflade.

– Arbejdet på stilladser ude på havet er anderledes end på land. Det er hængestilladser, så det er vigtigt ikke at have højdeskræk, da man måske hænger 30-40 meter over vand eller dæk, fortæller Dennis.

For at blive godkendt til kurset er der krav om danskkundskaber, en ren straffeattest og ingen misbrug af stoffer eller alkohol.

I alt er Dennis på kursus i 7 uger i Esbjerg, hvor han bor i hverdagene, og er hjemme i weekenden.

Første tur på vandet
Dennis gennemfører kurset sidste vinter, og allerede 1.februar har han kontrakt med firmaet Altrad, der arbejder med offshore stillads og mobilt arbejde i blandt andet Nordsøen. Første tur ud er to uger i marts måned.

– Vi var 80 mand afsted på min første tur. Der er en del ventetid enten på grund af tilladelser eller vejret, det skulle jeg lige vænne mig til. Men det er tydeligt, at det med tilladelser og sikkerhed generelt tages meget alvorligt, og det er jeg selvfølgelig glad for, fortæller Dennis.

Livet på havet består langt hen ad vejen af arbejde, men forholdene derude er Dennis helt tilfreds med.

– Der er TV, biograf, billard, træningsfaciliteter og kantine. Der er håndklæder, sengetøj, din seng bliver redt og al maden er gratis, så på den måde er det fint, selvom man skal være afsted og undvære familie, siger Dennis, men fortæller, at det eneste han savner, er den faste makker han havde som murer.

A-kassen med på råd
Dennis’ rejse fra murer til offshore har været kort, fra de første overvejelser til han sad i helikopteren på vej ud på første arbejdsdag i Nordsøen. Undervejs har han været i løbende kontakt med a-kassen i BJMF.

– Vi har haft løbende kontakt og jeg har hjulpet og vejledt Dennis, siger Kate Folman, vejleder i BJMF’s a-kasse.

Hun fortæller også, at hun søgte et særligt tillæg hos Murerfonden til efteruddannelse, hvilket betød at Dennis under sit kursus fik 30 kroner mere i timen.

De 7 ugers kursus gennemføres ellers på almindelig dagpengesats. Det er altid muligt at kontakte a-kassen for råd og vejledning om uddannelse.

Det gælder både for folk i arbejde og for ledige.

Læs mere om efteruddannelse og brancheskift i Fagligt Fokus nr. 2 2022