Blokade Murersjak i Hørsholm blokerer byggeplads Mester er gået konkurs og de venter på at kunne gøre deres arbejde færdigt og få udbetalt skyldig løn

Et sjak på 27 murere og murerarbejdsmænd sidder nu på fjerde uge og blokerer byggepladsen PH Park på Usserød Kongevej i Hillerød.

Deres mester gik konkurs og de mangler lige nu to gange to fjortensdags-lønninger. Der er mange penge på højkant, fordi Lønmodtagernes Garantifond ikke giver fuld dækning ved akkord.

Sjakket, der helst vil i gang med at gøre deres arbejde færdig, håber på at blive overdraget til et andet firma, så de kan komme i gang igen.

Ifølge sjakket blev der i slutningen af sidste uge åbnet for dialogen mellem hovedentreprenøren, 3F og sjakket. Men for sjakket er det et ufravigeligt krav at de får alle deres penge og at de kan gøre deres arbejde færdig.

Blokade – en kutyme i byggebranchen

I byggebranchen er der arbejdsretslig kutyme for at folkene kan blokere deres arbejde, hvis der ikke er udbetalt løn. Blokaden kan stå på indtil der betales eller en eventuel ny underentreprenør eller hovedentreprenøren betaler tilgodehavenderne fra den eventuelle konkursramte virksomhed.

- Det er et fantastisk værktøj, som sikrer, at vi som arbejdstagere i byggebranchen får udbetalt vores tilgodehavende hurtigere, får fastholdt vores igangværende akkordarbejde og præventivt får hovedentreprenøren til at tænke sig om, før denne entrerer med lyssky og useriøse underentreprenører, siger Jonas Andersen, faglig sekretær og formand for murerklubben om blokader generelt.

Han siger videre, at hvis lønnen udebliver er det vigtigt at kontakte fagforeningen med det samme.

- Vi skal værne om vores arbejdstagerrettigheder og bidrage aktivt til at, de som har det overordnet ansvaret på byggeriet, kommer til at hæfte økonomisk, når tvivlsomme underentreprenører ikke efterlever deres ansvar og forpligtelser.

Sjakket takker for mange besøg

Sjakket har indrettet sig med faner, telt, borde, bænke og campingstole. Men tiden går langsomt på Usserød Kongevej. De har opfundet nye lege som skovl-tennis og sneglekampløb, og i sidste uge fik sjakket gelblasters.

Men sjakket har også fået mange besøg og det har gjort de lange dage lidt sjovere.

- Humøret bliver kun bedre af solidariske besøg fra gode kammerater fra andre brancher, siger Michael Hansen, murersvend fra sjakket.

Sjakket takker bl.a.:
Jord/Beton BJMF for morgenmad
Murer og Murerarbejdsmændenes faglige klub for en utrolig flot kage
A-Klubben med vådt til ganen
Murerklubben fra Aalborgfor en omgang sandwich og lidt til ganen
Murerklubben fra Holstebro for lækkert smørrebrød
Socialdemokratiet i Hørsholm for is
BJMF for grill og lækre bøffer
Stilladsklubben for fyraftensgodter
Derudover er der også kommet mange lokale forbi for at få en sludder og med lidt vådt og tørt.