Det nye regeringsgrundlag - BJMF: Nej tak! Hele regeringsgrundlaget gennemsyres af et ønske om, at lade private firmaer tjene penge på opgaver i den offentlige sektor.

3F BJMF udtaler om det nye regeringsgrundlag:

Vi bliver flere arbejdsløse, mens regeringen øger arbejdsudbuddet

Samme dag som ledighedstallet i BJMF voksede til 500, kom SVM-regeringen med sit regeringsgrundlag og det var kedelig læsning.

De stjæler den Store Bededag, som det ikke lykkedes Corydon at fjerne tilbage i 2012. De vil øge arbejdsudbuddet, mens vi bliver flere og flere arbejdsløse i 3F.

De vil afskaffe Seniorjobordningen og begrænse seniorpensionsordningen fra 6 til 3 år og samtidig sænke ydelsen markant. Rammerne for regeringsgrundlaget er budgetloven og Velfærdsforliget. Det betyder, at regeringen lægger op til at hæve pensionsalderen igen, senest i 2025.

Regeringspartierne Socialdemokraterne, Venstre og Moderaterne har aftalt et skattestop, mens de disker op med store gaver til erhvervslivet. Det skal gøres nemmere for firmaer at importere udenlandsk arbejdskraft og firmaerne skal slippe billigere i skat. Topskatteyderne skal også slippe billigere, mens det blev til en lille lettelse i bunden.

Hele regeringsgrundlaget gennemsyres af et ønske om, at lade private firmaer tjene penge på opgaver i den offentlige sektor. De vil overlade jobcenterets opgaver til private aktører, have private til at drive plejehjem, generelt udlicitere flere velfærdsopgaver og have flere private ind over vores kritiske infrastruktur, elforsyningen.

Har du et integrationsbehov, skal du arbejde 37 timer, ikke til overenskomstmæssig løn, men for din lave ydelse. Det er i dybden beskrevet i vores fagblad, hvordan denne form for nytteaktivering fortrænger 3F’ere fra deres jobs.

Der er gode ting i regeringsgrundlaget. For eksempel har de besluttet at anlægge et annullationssøgsmål ved EU-domstolen, så vi kan undgå den EU bestemte mindsteløn, de sender flere penge til Erhvervsuddannelserne og de hæver ydelsen for tidlig pension.

Men når vi skal betale med fridage, udlicitering og forringelse af vores velfærdssamfund og vores sikkerhedsnet siger vi NEJ TAK!