Asbest: Støt lovkrav om uvildige asbestprøver Det skal være uvildige, der tester for asbest på byggepladserne – lyder det i et forslag fra håndværkere, der har startet en underskriftindsamling til Folketinget.

”Vi ønsker et nyt lovkrav, som skal sikre større uvildighed, når der testes for asbest på byggepladser.”, hedder det bl.a. i begrundelsen for at starte underskriftindsamlingen for en ny lov. Der skal være 50.000 stillere inden den 12. maj 2023.

”Asbest er farligt, meget farligt. Indåndes asbeststøv kan det give lungekræft og lungehindekræft. Omkring 300 mennesker dør hvert år i Danmark på grund af asbest. Og vi har et problem. I dag er det muligt for hoved- eller under entreprenører selv at udføre asbestprøver, som skal sikre, at asbesten på en byggeplads håndteres korrekt. Det har vist sig utallige gange at være en dårlig ide. Hoved- og under entreprenører, som fx tømrervirksomheder, nedrivningsfirmaer, saneringsvirksomheder mv. har egeninteresse i at en byggeplads fremstår asbestfri.

Læs mere og støt forslaget med din underskrift