OK23 - storkonflikt Tal med din kollega før det er for sent Sidste chance for at melde sig i fagforening inden en evt. storkonflikt er før den 1. februar.

Har du en kollega der ikke er medlem af en fagforening, eller som er medlem af en gul fagforening som KRIFA eller Det Faglige Hus, så tag en snak om hvad sker, hvis der kommer en storkonflikt og din kollega ikke er medlem af fagforeningen:

• Man skal arbejde videre, som om intet er hændt
  • Eller strejke sammen med de andre, men uden strejkeunderstøttelse
  • Måske har din kollega ikke tænkt over, hvorfor en rigtig fagforening er dyrere end Krifa og Det Faglige Hus
  • Måske har kollegaen tænkt, at han/hun aldrig får brug for fagforeningen, fordi de selv har forhandlet løn, og derfor har valgt den billige løsning.

Men bed lige din kollega overveje, hvordan det bliver at være strejkebryder i en storkonflikt, og ikke være på det hold, der kæmper for at hæve mindstelønnen. Ikke være blandt dem, der siger fra overfor social dumping? Ikke være en aktiv modspiller, når kollegerne skal strejke, fordi virksomhederne ikke vil dele det mindste ud af de kæmpe overskud, de har haft de seneste mange år?

Fortæl kollegaen, at han eller hun kan melde dig ind lige her, inden 1. februar, og blive berettiget til understøttelse under strejke eller lockout: https://www.3f.dk/bliv-medlem/optagelse/start