Socialrådgiverne: Urimelige ventetider på afgørelse om erhvervsevnetab Sagsbehandlingstiderne for erhvervsevnetab er stukket helt af, og flere må vente i mere end to år på afgørelse

Tekst: Anne Mette Omø Carlsen, BJMF

De to socialrådgivere i BJMF, Pernille Andersen og Lene Nielsen oplever ofte medlemmer, der bliver syge af arbejdet, slidgigt, hvide fingre eller dårlige skuldre er desværre ofte en del af hverdagen for BJMFs medlemmer.

Socialrådgiverne hjælper og vejleder medlemmerne, når de skal søge om erstatning, men ventetiderne er blevet lange.

Dennis Birger Kristensen er et af de medlemmer, som har oplevet på egen krop, hvordan livet, som tømrer gennem mere end 40 år slider på kroppen. Han blev sygemeldt i 2019 og ventede 2 år og 8 måneder på en afgørelse for erhvervsevnetab for hans hvide fingre og slidgigt i begge knæ.

– Jeg var til rigtig mange samtaler, som forsikringen sendte mig til. Jeg modtog mange papirer, 10-15 sider hver gang. Og så ventede jeg, og ventede, fortæller Dennis Birger Kristensen. Dennis Birger Kristensen er blevet opereret to gange i hænderne for hvide fingre, som er en sygdom, der ofte rammer folk, der arbejder ude i koldt og fugtigt vejr, hvilke mange håndværkere gør.

Værst for de yngre
Dennis var heldig, at han undervejs fik tilkendt seniorpension, men kan slet ikke forestille sig hvordan det havde set ud, hvis han var blevet ramt som 50-årig.

– Ventetiden var lang, men det havde været endnu værre, hvis jeg havde været yngre. Ens liv står jo på stand by, når man bare venter, siger Dennis Birger Kristensen.

Arbejdsskadestyrelsen har for år tilbage fået kritik for deres behandling og behandlingstider. Kammeradvokaten påviste fejl og mangler ved Arbejdsskadestyrelsens behandling af sager om erhvervsevnetab.

Det betød, at Arbejdsskadestyrelsen iværksatte en række initiativer for at forbedre deres sagsbehandling. Et af initiativerne er blandt andet, at afgørelser om tab af erhvervsevne nu gennemgås af flere sagsbehandlere, for at undgå fejl. Det har i stedet for bedre og hurtigere behandling betydet, at mange nu må vente i mere end to år på afgørelser.

Pernille og Lene bekræfter, at de oplever meget lange ventetider, og finder det helt urimeligt.

– Mange venter i utrolig lang tid, det er ikke rimeligt, lyder det fra de to, der samtidig understreger, at de desværre ikke har nogen indflydelse på hvor hurtigt sagerne behandles, og opfordrer til tålmodighed.

Bestil tid hos socialrådgiverne

Lene Nielsen og Pernille Rasmussen er BJMFs to socialrådgivere, og de sidder klar til at hjælpe dig.

Hvis du gerne vil tale med en af de to, så er det en god ide at bestille tid.
Når du bestiller tid, vurderer de hvor lang tid samtalen vil tage, og hvordan de bedst kan guide og vejlede dig.

• Pernille Rasmussen
    Tlf.: 88 92 89 76 · 20 98 37 23