Efterløn
Efterlønsbevis - din garanti for efterløn Når du opfylder betingelserne for at få efterløn, får du dit efterlønsbevis fra a-kassen. Efterlønsbeviset giver dig flere fordele.

Opfylder du betingelserne for at få efterløn, bliver du kontaktet i god tid af a-kassen, når du nærmer dig efterlønsalderen. Du får også automatisk dit efterlønsbevis fra a-kassen med virkning fra den dag, hvor du kan gå på efterløn, med mindre at du har søgt om at gå på efterløn fra samme dag.

Efterlønsbeviset giver dig flere fordele:

1. Din efterløn er sikret. Det vil sige, at du kan gå på efterløn med det samme. Men du kan også vente, og har ret til at gå på efterløn senere, også selv om du for eksempel skulle blive syg. Du skal dog stadig opfylde et indkomstkrav.
  2. Din sats er sikret. Det vil sige, at du får ret til mindst at få en efterlønssats, beregnet ud fra den indtægt du havde, da du fik beviset. Det vil sige, at vælger du at fortsætte med at arbejde og senere gå ned i løn, så går det ikke ud over din efterlønssats. Omvendt kan du muligvis optjene en højere sats, hvis din løn efterfølgende stiger.
  3. Dit efterlønsbidrag stopper. Det vil sige, at du ikke længere skal betale efterlønsbidrag, heller ikke selv om du fortsætter med arbejde – helt eller delvist – et stykke tid endnu.
Fordele afhængig af alder

Desuden kan der være flere fordele, afhængig af din alder.

• For de fleste gælder, at man ved at udskyde efterlønnen og arbejde, kan optjene en skattefri præmie.
  • Nedenfor kan du se, hvilke ekstra fordele du har, hvis du er født før 1. juli 1959.
  • Er du født før 1. juli 1959, afhænger din efterlønssats af, om du opfylder en udskydelsesregel. Opfylder du ikke udskydelsesreglen, kan du højst få 91% af den højeste dagpengesats i hele efterlønsperioden. Opfylder du udskydelsessatsen kan du få op til 100 % af den maksimale dagpengesats.
  • Kontakt a-kassen for at høre, hvad der gælder for netop din årgang.
Er du født 1. juli 1959 eller senere, vil du få op til den maksimale dagpengesats i hele efterlønsperioden, som er på højst 3 år. Efterlønssatsen afhænger af, hvad du har tjent forud for, at du skal have dit efterlønsbevis.
Kan jeg fortryde, at jeg ikke meldte mig ind i efterlønsordningen?

Der findes en særlig fortrydelsesordning for dig, der har fortrudt, at du ikke fik tilmeldt dig efterlønsordningen.

Fortrydelsesordningen giver mulighed for at få efterløn på nedsat sats, hvis du har været længe og uafbrudt medlem af a-kassen.

Er du født før 1. januar 1973, skal du have været uafbrudt medlem af en a-kasse fra 1. januar 1997.

Er du født den 1. januar 1973 eller senere, skal du have været uafbrudt medlem af en a-kasse fra dit 24. år.

Det kræver blandt andet, at:

• du har været uafbrudt medlem af en a-kasse fra 1. januar 1997, hvis du er født før 1. januar 1973.
  • du har været uafbrudt medlem af en a-kasse fra dit 24. år, hvis du er født den 1. januar 1973 eller senere.
  • du har været medlem af a-kassen i mindst 15 år før din efterlønsalder.
  • du indbetaler til efterlønsordningen i mindst 15 år, før du når efterlønsalderen.

Er du en af dem, der har valgt at få udbetalt dit efterlønsbidrag skattefrit, kan du desværre ikke bruge fortrydelsesordningen.

Læs også om efterløn og gradvis tilbagetrækning
Se hvornår du kan gå på efterløn