Tillidshverv
APV (Arbejdspladsvurdering) APV er et vigtigt redskab i arbejdet for et bedre arbejdsmiljø.

På alle arbejdspladser skal der løbende laves en skriftlig vurdering af arbejdsmiljøet. En APV skal indeholde fem elementer: 

  1. Kortlægning af arbejdsmiljøet i hele virksomheden.
  2. Beskrivelse og vurdering af arbejdsmiljøproblemerne.
  3. Vurdering af, om virksomhedens sygefravær skyldes arbejdsmiljøet.
  4. Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og en handlingsplan.
  5. Retningslinjer for, hvornår og hvordan der skal følges op på handlingsplanen.

Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en APV. Hvordan vurderingen skal foregå, besluttes af din arbejdsgiver i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen.

Loven kræver, at der som minimum skal laves en APV hvert tredje år. Der skal altid laves en ny APV, hvis forholdene på arbejdspladsen ændres, og ændringerne har konsekvenser for arbejdsmiljøet. I behøver dog ikke gøre hele vurderingen om, hvis der kommer ændringer i arbejdsforholdene – kun den del, der bliver påvirket.

Hvis der er risiko for, at de ansatte bliver udsat for farlige stoffer og materialer, skal APV’en indeholde en kemisk risikovurdering. 

Læs mere om farlige stoffer og materialer her
Læs mere om arbejdsmiljørepræsentantens rolle
Læs mere om arbejdspladsvurdering
Hent materialer om APV
Log på for at læse denne artikel For at læse denne artikel og få indhold specielt til dig og dit fag, skal du opgradere dit medlemskab til også at indeholde fagforening.

Som medlem af 3F fagforening får du bl.a.:

  • Løntjek og personlig rådgivning
  • Juridisk og faglig hjælp
  • Mulighed for lønforsikring
  • Billige forsikringer og rabatter i mere end 1.300 butikker og webshops
  • Personlig uddannelsesplan og karriererådgivning
  • Konfliktunderstøttelse ved strejke og lockout
Bliv medlem af 3F
Log på Mit 3F
Bliv medlem af 3F
Log på Mit 3F
Bliv medlem
Kontakt