Dit arbejdsliv
Stress på jobbet Et passende arbejdstempo og god trivsel på arbejdet er afgørende for at undgå stress. Læs om, hvordan du bedst undgår stress, og hvad du gør, hvis du er stresset på jobbet.

Stress er en helt naturlig reaktion på overbelastning. Stress behøver ikke at have noget med arbejdstempoet at gøre. Faktisk er det oftest ikke travlhed, der gør, at vi bliver stressede. Men når der er pres på arbejdet, og tiden til at slappe af forsvinder, kan kroppen reagere negativt med stress. Og det skal tages alvorligt.

Hvis du udsættes for stressede arbejdsforhold i længere tid, kan det føre til livstruende hjertekarsygdomme, depressioner og dårlig livskvalitet.

De hyppigste årsager til stress er:

• For meget arbejde - eller alt for lidt arbejde.
  • Uklare krav til det arbejde, du skal udføre.
  • Uklare regler (dårlig personalepolitik).
  • Usikkerhed om, hvordan du klarer dig (mangel på respons).
  • Manglende indflydelse på eget arbejde.
  • Mobning, chikane eller usund omgangstone.
Stress på jobbet - hvad kan jeg gøre?

Det er en god idé at tale med din venner, kolleger og din familie, hvis du føler dig stresset på jobbet. Det er langt bedre, hvis der bliver taget hånd om det i opløbet frem for at vente.

Du skal huske, at Arbejdsmiljøloven ikke skelner mellem psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Det psykiske arbejdsmiljø skal også være ”sikkert og sundt”. Derfor er det psykiske arbejdsmiljø et vigtigt element, når I skal lave en Arbejdspladsvurdering (APV).

Er der problemer med stress på din arbejdsplads, kan du:

• Bede arbejdsmiljørepræsentanten om at drøfte problemerne i arbejdsmiljøorganisationen.
  • Tale om problemerne med din arbejdsgiver eller leder.
  • Rejse problemerne, når der skal laves en Arbejdspladsvurdering (APV).
  • Bruge Arbejdspladsvurderingen (APV) til at løse problemerne.
  • Du kan også altid kontakte din lokale 3F fagforening, hvis din arbejdsplads har arbejdsmiljøproblemer, I ikke selv kan løse problemerne.
Læs mere om arbejdsmiljø og stress på arbejdspladsen
Læs om gode råd til forebyggelse og løsninger til stress på Mental Sundhed
Læs også om chikane, mobning og diskrimination på arbejdspladsen
Bliv medlem af 3F Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort, Superliga-billetter, billige forsikringer og juridisk hjælp.
Bliv medlem