Det er vigtigt at formulere personalepolitikken, inden eventuelle problemer opstår. Faktisk har nærmest alle virksomheder en personalepolitik – men det er de færreste, der har skrevet den ned. Det skal der laves om på.
Vil du gerne have personalepolitik på skrift, kan du foreslå, at de forskellige dele af personalepolitikken formuleres på skrift. Reglerne fungerer bedst, hvis de ikke er til at misforstå, hvis de gælder alle, og hvis de er besluttet efter en fælles diskussion på arbejdspladsen.
Både ledelse, ansatte og valgte tillidsrepræsentanter kan tage initiativ til at få nedskrevet en personalepolitik.
Der findes ingen facitliste for, hvad en personalepolitik skal indeholde. Det er forholdene på den enkelte arbejdsplads, der afgør, hvad der er vigtigt. Den eneste undtagelse er regler for rygning, fordi Folketinget har vedtaget, at alle arbejdspladser skal have en rygepolitik. Og den skal være skriftlig.
Andre områder kan f.eks. handle om:
Nederst på siden kan du få vejledning og gode råd til en god personalepolitik. Og husk – du altid kan kontakte din lokale 3F fagforening for rådgivning.
For ældre medarbejdere kan en gradvis tilbagetrækning bane vejen for en god pensionisttilværelse. Det kan samtidig give luft til, at kolleger og ledelse kan planlægge oplæring eller ansætte nye, der skal tiltræde i stedet for senioren.
Hvis virksomheden begynder tidligt, for eksempel fra 52-års alderen, med at lade seniorpolitik indgå i de årlige udviklingssamtaler, kan det give arbejdslivet større kvalitet og formentlig også en større interesse for at blive længere på arbejdspladsen.
Det kan seniorpolitikken indeholde
Her er en række forslag til, hvad I kan diskutere og putte i en personalepolitik for seniorer:
I kan også overveje, om senioren kan bevare tilknytningen til arbejdspladsen efter pensionering, for eksempel som vikar ved sygdom og i ferieperioder eller ved oplæring af nye medarbejdere.
Senioraftaler i overenskomsterne
Mange overenskomster på FH/DA-området indeholder mulighed for at ansætte personer med nedsat arbejdsevne. Det betyder bl.a., at en senior kan overgå fra fuldtids- til deltidsjob, eller at arbejdsvilkårene skal tilpasses en seniormedarbejder med nedsat arbejdsevne. Den kommunale og den statslige overenskomstaftale indeholder bestemmelser om gradvis tilbagetrækning. Det betyder, at seniorer kan trappe ned i tid eller i forhold til de arbejdsopgaver, de laver
Alle virksomheder skal have en skriftlig rygepolitik, som skal sikre, at ingen udsættes for passiv rygning.
Som udgangspunkt er rygning forbudt på indendørs arbejdspladser. Virksomhederne kan dog lave undtagelser:
Fælles for disse tre undtagelser er, at rygningen ikke må kunne påvirke andre.Loven indeholder undtagelser for arbejde i andre folks hjem. Dele af restaurationsbranchen er også undtaget. Rengøringspersonale må for eksempel gerne gøre rent i rygernes lokaler.
Loven sætter ingen rammer for rygning udendørs.
Bud på en rygepolitik
Den letteste rygepolitik, som allerede er kendt i en række virksomheder og kommuner, er at forbyde rygning totalt indendørs i arbejdstiden. På nogle arbejdspladser er det endda helt forbudt at ryge i arbejdstiden.
Hvis din arbejdsplads vil give rygerne mulighed for at ryge, kunne en rygepolitik f.eks. se sådan ud:
3F anbefaler, at dette regelsæt evalueres én gang årligt i Samarbejdsudvalget.
På langt de fleste arbejdspladser er frokostøllen skiftet ud med en sodavand eller andet. I dag vil de færreste arbejdspladser acceptere, at folk er berusede i arbejdstiden. Det går både ud over arbejdsmiljøet, sundheden og sikkerheden på arbejdspladsen. Hvis din arbejdsplads har brug for regler, kan I bruge udkastet nedenfor som oplæg til en diskussion om alkoholpolitik.
Bud på en alkoholpolitik
Et bud på regler for en god alkoholpolitik, eller emner der skal tage op, kunne være:
Regelsættet kan diskuteres efter behov, dog mindst én gang årligt, hvor det behandles i samarbejdsudvalget og i arbejdsmiljøorganisationen. Der er en lang række behandlinger, man kan henvise misbrugere til, og mange virksomheder vælger at betale helt eller delvist for sådanne behandlinger.
Hvis du eller en kollega har et problem med afhængighed eller misbrug, er der hjælp at hente. Misbrug og afhængighed forekommer lige så vel på arbejdspladsen som i resten af samfundet, derfor er det en vigtig ting at have med i personalepolitikken.
En misbrugspolitik vil typisk indeholde regler for:
Smertestillende
Undersøgelser viser, at smertestillende medicin er udbredt på mange arbejdspladser. Medicinen bruges mod smerte i muskler eller hovedpine. Er du eller dine kolleger ofte nødt til at bruge smertestillende medicin, kan forklaringen være, at der er problemer med arbejdsmiljøet.
Derfor bør medicinforbruget diskuteres, når I skal lave en Arbejdspladsvurdering
Forbruget af smertestillende midler kan i sig selv være vanedannende. På sigt kan de være skadelige for din krop.
Narkotika
Flere undersøgelser viser, at der også indtages narkotiske stoffer på arbejdspladserne. Undersøgelserne viser, at det især er opkvikkende og farlige stoffer som amfetamin og kokain, der bruges på arbejdspladser med hurtigt arbejdstempo eller lange arbejdstider.
Et begrænset misbrug af opkvikkende stoffer kan være svært at opdage, fordi misbrugerne ikke har ydre tegn på misbruget. Men længerevarende misbrug vil give misbrugeren problemer med at klare det daglige arbejde og med at fungere socialt i forhold til kolleger.
Søg hjælp
Har du en formodning om, at en kollega har et misbrug, eller har du selv et misbrug, så tag en snak med din arbejdsmiljørepræsentant.
Der er en lang række behandlingstilbud til folk med misbrug. Mange virksomheder vælger at betale eller give tilskud til behandlinger.
Kontakt din lokale 3F-fagforening, hvis din arbejdsplads har arbejdsmiljøproblemer, I ikke selv kan løse.
Processen er vigtig, når personalepolitikken skal formuleres. Jo flere der føler, de er blevet hørt – desto større vil opbakningen til personalepolitikken blive.
En velfungerende personalepolitik skal:
Det er ledelsen, der i sidste ende beslutter, hvordan personalepolitikken skal se ud.
På store arbejdspladser samles diskussionerne ofte i samarbejdsorganisationen eller arbejdsmiljøudvalget. Har I ikke et samarbejdsudvalg eller valgte repræsentanter, kan I tage en snak med ledelsen om behovet for en nedskrevet personalepolitik.
Det er vigtigt, at I evaluerer og udvikler personalepolitikken mindst én gang årligt i Samarbejdsudvalget.
Som medlem af 3F kan du få kyndig rådgivning af faglige eksperter, der kan hjælpe dig på rette vej.
Du får også en lang række medlemsfordele, der gør dit arbejdsliv lettere, tryggere og mere udviklende.
Har du forslag til ændringer til artiklen, du er i gang med at læse, er du meget velkommen til at sende din feedback til os.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.