Dit arbejdsliv
7 gode råd til lønforhandling På mange arbejdspladser sker lønforhandlingen i fællesskab af tillidsrepræsentanten eller den lokale klub. Men hvis du selv skal forhandle din løn, er der en række gode råd, du kan følge.

Mange snyder sig selv for lønforhandlingen eller er i tvivl om, hvordan man forhandler løn. Derfor har vi lavet en guide på syv trin, du kan følge eller lade dig inspirere af. Husk, at du altid kan spørge om rådgivning til lønforhandlingen i din lokale 3F fagforening.

1. Vær åben om din løn

Nogle arbejdsgivere siger til medarbejderen, at lønnen skal holdes hemmelig. Det er for det første ikke lovligt, og det er for det andet slet ikke gavnligt for dig og dine kolleger. Når I kender hinandens løn, har I hver især også en bedre mulighed for at vurdere, om I ligger lavere og dermed bør bede om lønforhøjelse.

2. Forbered dig til samtalen

Bed om en lønsamtale med din chef, og forbered dig godt inden samtalen. Du kan få gode råd hos din lokale 3F fagforening. Tænk over, hvad du gerne vil opnå med samtalen, hvordan du bedst fremfører dit krav, og hvad dine argumenter er. Hvorfor mener du, at du skal have mere i løn?

3. Brug saglig argumentation

Din samtale med chefen vil forløbe bedst, hvis du ikke reagerer følelsesmæssigt på din chefs argumenter. Din argumentation skal være saglig. Tænk over spørgsmål og svar. Hvad vil min chef mon sige, og hvad vil jeg svare?

4. Overvej andre forbedringer end løn Måske er lønnen det vigtigste for dig, men andet kan også have værdi. Hvis du ikke kan få mere i løn, kan du måske få mere uddannelse, arbejdstøj eller ændringer i arbejdstiden. 5. Få aftalen på skrift

Det er vigtigt, at jeres samtale slutter med en eller anden form for aftale, og den skal du have på skrift. Spørg din chef, om han eller hun vil skrive det ned til dig, eller om du skal skrive et referat og give til chefen.

6. Hvis du ikke kan komme igennem med noget Det er selvfølgelig skuffende, hvis din chef ikke er villig til at hæve din løn eller give dig andre goder. Men i stedet for at blive sur og true med at sige op, så prøv at være konstruktiv. Spørg hvad der skal til, for at du kan få den løn, du ønsker. Og bed eventuelt om en lønforhandling igen om et halvt år. 7. Evaluer samtalen

Tænk efterfølgende over, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt. Skriv det ned, så du næste gang kan gøre det bedre. Tal med en ven eller kolleger eller din lokale 3F fagforening.

Øvelse gør mester, og du lærer af dine fejl.

Bliv medlem af 3F Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort, Superliga-billetter, billige forsikringer og juridisk hjælp.
Bliv medlem