3F Frederiksborg besøger turistbusser I juli har 3F Frederiksborg sammen med 3F Nordsjælland Øst og Chaufførernes Fagforening i København været på tur for at tale med udenlandske chauffører, som kører turistbus i Danmark, om deres løn- og arbejdsforhold

Arbejdet med at oplyse om ordentlige løn- og arbejdsvilkår er meget vigtig, for vi oplever desværre, at der køres rundt med turister i København og omegn til dumpingpriser. Denne unfair konkurrence kan hverken chaufførerne eller de vognmænd, som følger overenskomsten og lovene i Danmark være tjent med.

På turen delte vi foldere ud på flere sprog med oplysninger om, hvilken løn chaufførerne skal have og om reglerne for cabotagekørsel.

Vi opfordrede også de udenlandske chauffører til at henvende sig i fagforeningen, hvis deres vognmand snyder dem eller presser dem til at snyde med dokumenter f.eks. i forhold til cabotagekørsel.

Mange udenlandske chauffører har slet ikke kendskab til regler og lønvilkår for det arbejde, de udfører i Danmark og vi fik en god snak – også med de danske kollegaer, som vi mødte.