Kamp mod social dumping 3F Frederiksborg har gang i mange sager om social dumping. Det ses på antallet af de såkaldte 48 timers-møder, hvor der alene i 2022 har været afholdt 6-7 møder om ugen.

3F Frederiksborg laver hver dag opsøgende arbejde på byggepladserne her i området for at bekæmpe social dumping.
Vi taler med udenlandske arbejdere om deres rettigheder, og når vi ser deres lønsedler, så mangler der typisk indbetaling til pension. Ud over pensionen er det ofte galt med arbejdsmiljøet. Der arbejdes uden værnemidler, f.eks. hjelm, sikkerhedssko og støvmaske.
Når vi opdager, at arbejdsgiverne snyder de ansatte, indkalder vi til et såkaldt 48 timers-møde, hvor arbejdsgiveren har 48 timer til at bevise, at der er ordnede forhold i virksomheden. I den forbindelse har vi tit held til at få organiseret de udenlandske kollegaer i 3F og få valgt en tillidsrepræsentant.
Hvis de ansatte ikke er medlemmer af fagforeningen, får 3F det beløb, som arbejdsgiveren har snydt for. Fra august til december 2021 drejede det sig samlet om ca. 1. mio. kroner.