Medlem fik over 20.000 kr. i manglende sygedagpenge Lovgivning og forståelse af regler for pension og sygedagpenge er kompliceret stof. Derfor kan det ofte betale sig at kontakte fagforeningen, hvis du er i tvivl. Det betalte sig senest for et medlem, der ikke havde fået sit retsmæssige beløb under sygdom.

Medlemmet, der arbejder i rengøringsfaget, havde i en periode ikke modtaget sygedagpenge, sygeferiegodtgørelse og pension. Det på trods af, at medlemmet havde meldt både sygdom og raskmelding til sin nærmeste leder.

3F Frederiksborgs faglige sekretær Karsten W. Nielsen gik derfor ind i sagen.
”Vi kunne jo se, at der ikke var oplyst hverken sygedagpenge, sygeferiegodtgørelse eller pension på lønsedlen. Ydermere kunne vi se på borger.dk, at der ikke var registeret noget sygefravær for vores medlem, hvilket arbejdsgiver, ifølge lovgivningen, er forpligtet til at oplyse til kommunen efter mere end 30 kalenderdages sygefravær".

Karsten W. Nielsen har et godt råd til alle, der er i tvivl om sygdom og sygedagpenge under deres ansættelse. Men særligt til ansatte i rengøringsfaget.
”Hvis du arbejder i midlertidige stillinger eller som afløser, så skal du vide, at løn under sygdom stadig gælder for dig. Derfor er det en god ide altid at holde øje med din lønseddel, også hvis du har været syg. Er du i tvivl, så ring 70 30 08 08 eller kom forbi.”