Pas på buschaufførerne Det var et klart og tydeligt budskab, der mødte passagerer og buschauffører på Helsinge Station i morges. 3F Frederiksborg var bevæbnet med morgenbrød og budskabet om at passe pa chaufførernes arbejdsmiljø.

Morgensolen skinnede over Helsinge. Det er tirsdag morgen i den første rigtige arbejdsuge efter industriferien. Busserne og togene er igen ved at blive fyldte af børn og unge på vej i skole og voksne på vej på arbejde. Helsinge Station ånder fred og ro, da busserne triller ind. Men da dørene åbnes mødes både buschaufførerne og passagerne af andet end solens stråler. Fra klokken 7 – 8 stod ansatte fra 3F Frederiksborg nemlig klar til at byde buspassagerer- og chauffører en god morgen med friskbagt morgenbrød og information om buschaufførernes arbejdsmiljø.

Første i en række
Besøget på Helsinge Station var ikke en enlig svale. 3F Frederiksborg kommer i det næste stykke tid til at sætte fokus på buschaufførernes arbejdsmiljø. Tiltagene spænder bredt fra besøg på stationer til debatindlæg. Alt sammen for at løfte opmærksomheden på buschaufførerne forklarer Elaine Larsen, der er faglig sekretær på Transportområdet i 3F Frederiksborg.

”Det er vigtigt, at vi får sat fokus på buschaufførernes tryghed og arbejdsmiljø. Særligt det at køre om aftenen/natten og i weekenderne kan være forbundet med utryghed. Derfor sætter vi nu fokus på det her med forskellige tiltag. Både for at vise buschaufførerne, at vi er her, men også for at få gjort passagerne opmærksomme på, at de kan spille en aktiv rolle i at skabe tryghed.”

En god start
På stationen i Helsinge blev budskabet om tryghed for buschaufførerne taget vældigt godt i mod af både passagerer og chaufførerne selv. Det fortæller faglig sekretær på Transportområdet i 3F Frederiksborg, Jan Ibsen.

”Chaufførerne blev glade. De bliver set og hørt på en problematik, der er vigtig at løfte op til et fælles ansvar. Vi mødte forståelse fra passagerne, hvilket er positivt. Det er ikke løst med den her ene aktion, men vi har sat en kurs nu, hvilket buschaufførerne kunne mærke i Helsinge i dag.”

Formanden for 3F Frederiksborg, Mikkel Andersen, konstaterede efterfølgende, at aktionen havde været en succes.
”Det har været en god start på dagen. Vi har gjort det, vi er her for. Nemlig at bakke op om vores medlemmer og brancher. Vi har gjort passagerne klogere på nogle forhold og hvad de kan gøre for buschaufførerne. Det arbejde fortsætter vi med.”