Sne, is og fygning har endnu engang skabt enorme problemer for trafikken. En del af problemerne skyldes manglende vinterdæk. Desuden er manglende vinterdæk på erhvervskøretøjer en helt uacceptabel risiko for alle de lønmodtagere, der skal køre i dem for at passe deres arbejde. Det gælder for eksempel håndværkere, vare-, lastbil- og pakketransport, madudbringning og buschauffører. Desuden udgør de en unødig risiko for alle deres medtrafikanter.
Vi har i fagforeningen hørt fra flere buschauffører, at manglende snerydning og hård sammenkørt is, der nogle steder er over 10 cm tyk, har gjort kørslen direkte livsfarlig. Der er også sket uheld med busser på grund af manglende vinterdæk, manglende snerydning og is på kørebanen. Det er simpelthen ikke i orden!
I Jyllinge tog borgerne sagen i egen hånd og fjernede isen fra kørebanen.
Buschaufførerne og alle andre, der er tvunget til at køre under farlige forhold for at passe deres arbejde fortjener ros og respekt.
Men det løser ikke problemet, og derfor kræver 3F Frederiksborger, at Folketinget vedtager en lov om, at alle erhvervskøretøjer skal køre med vinterdæk fra den 1. november til udgangen af marts!
I brev fra Transportministeriet den 14. marts skriver Transportministeren:
Kære Daniel Dyhrberg
Mange tak for din henvendelse af 17. januar 2024 om brugen af vinterdæk og færdselssikkerheden på de danske veje.
Jeg kan oplyse, at jeg i forlængelse af denne vinter, som efter danske forhold har været noget usædvanlig, har igangsat en bred vejgrebsanalyse, der skal sikre, at grundlaget for eventuel ny lovgivning om vinterdæk er baseret på den bedste og seneste viden på området.
Færdselsstyrelsen vil derfor i samarbejde med relevante aktører på transportområdet analysere forhold med relevans for vejgreb for motorkøretøjer i henholdsvis sommer- og vinterperioder. Dette inkluderer vinterdækkets egenskaber, herunder slid, bremselængder og mønsterdybde, ligesom konsekvenser for klima, økonomi og miljø vil blive belyst. Analysen vil omfatte vinterdæk til både lette og tunge køretøjer og inddrage viden og erfaringer fra sammenlignelige lande.
Analysen forventes afsluttet i løbet af foråret, hvorefter jeg vil anvende den som grundlag for at inddrage Folketingets partier med henblik på en politisk stillingtagen til, hvorvidt gældende lovgivning om vinterdæk skal ændres.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.