Viden kommer også fra håndværkerne Debat: Fremtidens Danmark har brug for alle former for viden. Derfor er det også yderst vigtigt, at der nationalt, regionalt og lokalt sættes ind for at sikre erhvervsfaglig viden i de kommende generationer af ansatte på arbejdsmarkedet.

Det er vigtigt for konkurrenceevnen globalt så vel som for den lokale samfundsøkonomi. Faglærte håndværkere er lig med kvalitet og tryghed. Det har vi alle brug for.

Men det halter med at skaffe fremtidens håndværkere i Nordsjælland. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

I Allerød, Hillerød og Gribskov er der lang vej til den politiske 2020-målsætning om 25% søgninger til erhvervsuddannelserne blandt de unge. Med en søgning på 8,1% i Allerød, 12,7% i Hillerød og 20% i Gribskov i 2022 er der endnu længere til den politiske målsætning om 30%. Dermed er antallet af unge fra Allerød og Hillerød på en erhvervsuddannelse blandt landets laveste.

Vi kan ikke tvinge folk over i erhvervsuddannelser, men vi kan tage debatten om viden. En debat, hvor det i mange år har været den akademiske viden, der har sat dagsordenen. Den er vigtig, bestemt. Men lige så vigtig er den håndværksfaglige. For hvem vil bo i et hus, hvor fundamentet har en hældningsgrad på 27%?

Uden håndværkernes viden vil samfundet gå i stå. Den akademiske viden er bestemt lige så vigtig, men den har i alt for mange år været anset som den eneste rigtige viden. Den opfattelse skal vi have gjort op med.

Vi skal se langt mere bredt på viden og faglighed. Håndværk er både lige så vigtigt og lige så fuld af viden som en akademisk uddannelse.

Det kræver viden og evner at redde menneskeliv lige så vel som det kræver viden og evner at bygge huse, hospitaler og drive processer på milliarddyre produktionsanlæg.

Politisk kan man i Allerød, Hillerød og Gribskov sætte fokus på den uddannelsesmæssige del af udfordringerne og vigtigheden af at kunne tilbyde faglig arbejdskraft til de mange store virksomheder så vel som små, der er placeret i de tre kommuner.

I de små og store hjem kan vi tage snakken med vores børn og unge om, at de skal vælge uddannelse og levevej ud fra deres drive og lyst.

Lad os sammen tale de erhvervsfaglige uddannelser op. Lad os folde forståelsen af viden ud, så vi får et stærkere og mere sammenhængende arbejdsmarked, hvor faglige kvaliteter anerkendes og kompetencer spiller sammen.

For sammen er vi stærkest.

Mikkel Andersen

Formand 3F Frederiksborg