Kommentarer til Ruths Hotels fakta ark på deres hjemmeside Ruths Hotel har på deres hjemmeside givet deres version af konflikten mellem 3F og Ruths Hotel.

Vi vil derfor gerne på denne måde kommenterer på nogle af deres udsagn.

Vores kommentarer kan læses direkte på denne side, og Ruths Hotels indlæg er indsat som en PDF fil.

Historien

Vi vil gerne starte med forhistorien.

Det er ganske rigtigt som Tom Boye skriver, at vi har haft en dialog omkring en overenskomst igennem efterhånden mange år, både med den nuværende direktør Tom Boye og den tidligere direktør og nu medlem af bestyrelse for Ruths Hotel, Peter Jensen.

Vi har flere gange gennem tiden, når vi er gået hvert til sit efter et dialogmøde, haft den forståelse, at en overenskomst ville være et aktiv for Ruths Hotel, men efterfølgende har vi hver gang fået at vide, at bestyrelsen ikke ønskede en overenskomst.

I denne omgang har vi haft flere møder, og det var vores indtryk, at vi efterhånden havde fået sat en aftale sammen, Ruths Hotel kunne se sig selv i.

Der blev på sidste møde aftalt, at Ruths Hotel skulle gå hjem og lave lidt flere beregninger, idet de efter gennemgang af vores tal, var enig med os i, at de var et godt stykke fra at betale overenskomstens mindste betalinger.

Der blev ligeledes aftalt, at hvis de havde spørgsmål, eller ønskede ændringer skulle de kontakter os senest den 31. maj 2022.

Den 31. maj havde vi ikke på noget tidspunkt fået henvendelser fra Ruths Hotel.

Det var derfor vores helt klare opfattelse, at vi var enig om det der var fremlagt, og det kun var et spørgsmål om at aftale tid og sted for underskrivelse af overenskomsten, hvilket jo ville kunne klares i løbet af ganske kort tid.

Så stor var vores overraskelse, da vi pludselig erfarede, at de først ønskede at skrive under hen på sensommeren/efteråret.

Den udskydelse af vores aftale, gav os flashback til de andre aftaler vi tidligere troede vi havde haft med Ruths Hotel, men alligevel blev underkendt af bestyrelsen for Ruths Hotel.

Så hvorfor skal vi så tro på dem denne gang?

Det er grundlæggende derfor vi ønsker en underskrift på aftalen nu. Vi frygter simpelthen, at de endnu engang løber fra aftalen.

Vi har stor forståelse for at det tager tid at implementere en overenskomst ind i deres dagligdag og lønsystem.

Derfor har vi også nikket til, at aftalen først træder i kraft den 1. januar 2023.

Lige nu
Vi har inden for de sidste dage konstateret, som også Tom Boye påpeger, at der på de ansættelseskontrakter der er indgået fornyeligt, er sket væsentlige ændringer, og godt for det, for det de havde før, og stadig har ved nogle, var noget der gik imod både ferieloven og arbejdsmiljøloven, og derfor var direkte ulovlige.

Attraktive Arbejdsforhold
Tom Boye skriver at personalet er det absolut vigtigste aktiv på hotellet, hvilket vi kun kan give ham ret i.

Derfor undre det os, at man frem til nu, ikke har værdsat det ved at give en løn og nogle arbejdsforhold der gør, at man kan se de værdsætter deres vigtigste aktiv.

Men måske mener Ruths Hotel bare, at medarbejderen ikke er overenskomstens mindsteløn værd?

Vi går ikke ud fra det er et spørgsmål om hotellets økonomi.

De havde i 2020 et overskud på 6,3 mil. kroner og i 2021 5,7 mil. kroner.

Uddannelse
Det er sådan, at når man indgår i en overenskomst i denne branche, betaler man også et beløb til diverse uddannelsesfonde.

Disse fonde er bl.a. med til at sikre og videreudvikle uddannelserne på de relevante områder.

Så det kan godt være Ruths Hotel har mange elever indenfor tjener og kokke området, men de ønsker åbenbart ikke at være med at bidrage til det uddannelsessystem de selv skal rekrutterer personale fra.

Yderområder. Overenskomster
Tom Boye har fuldstændig ret i, at der er mange i branchen der ikke er omfattet af en overenskomst, men vi har svært ved at se hvad det kommer denne sag ved.

Tom Boye glemmer samtidig lige at fortælle, at 6 af de større hoteller i og omkring Skagen har en overenskomst, og det at arbejde med overenskomsten fungerer fint for dem.

Sæsonansatte
Lige nøjagtig dette punkt, har der været en del snak frem og tilbage om, og det var vores helt klare indtryk, at vi var nået frem til en enighed omkring dette.

Vi har fundet den laveste løn i overenskomsten vi kunne forsvare, for at tilfredsstille Ruths Hotel på dette punkt.

Men det er åbenbart stadigvæk for dyrt for dem.

Overenskomster på Gourmetrestauranter
Tom Boyes påstand om at overenskomstdækningen af landets Gourmetrestauranter er lig nul har vi svært ved at genkende.

Disse restauranter har både Michelinstjerne og overenskomst:

EN STJERNE:

Syttende, Hotel Alsik, Sønderborg

Formel B, København

Kokkeriet, København

Marchal, Hotel d’Angleterre, København

Søllerød Kro, Holte

Slotskøkkenet på Dragsholm Slot, Hørve

Ti Trin Ned, Fredericia

TO STJERNER:

Kong Hans Kælder, København

AOC, København

Henne Kirkeby Kro, Henne

Det er dem der har stjerner, og så er der en del, der ikke har stjerner, men arbejder på det. Bl.a. Bryghuset Vendia i Hjørring. De bliver da kede af at høre, at Tom Boye ikke mener de høre til i det fine selskab.

Afslutning
Til slut vil vi gerne slå fast, at det at igangsætte en konflikt mod en virksomhed, er ikke bare noget vi gør for sjov. Der har været mange svære overvejelser før vi tog dette skridt, og det ved Ruths Hotel også.

Men vi er af den holdning, at en virksomhed som Ruths Hotel, der gerne vil fremstå som en fantastisk arbejdsplads udadtil, også skal vise det indadtil.

Og det gør man efter vores overbevisning ikke, når man ikke engang betaler de mindstelønninger der står i en overenskomst man på landsplan er blevet enige om, er en fair løn for det arbejde der udføres.

Vi håber, ligesom Ruths Hotel, at vi kan finde en løsning og undgå en konflikt, men bolden ligger nu ved Ruths Hotel.

Faglig Sekretær

Per Thorup

Filer Fra Ruths Hotels hjemmeside 128 KB PDF Hent dokument Kommentarer til Ruths Hotels faktaark på deres hjemmeside 58,8 KB PDF Hent dokument