Resultat af forhandlinger for privatansatte
OK24 Nu skal du stemme Læs om hvad 3F har forhandlet sig frem til i Bygge- og Anlægsoverenskomsten og afgiv din stemme til OK24.

Læs mere om aftalen

Kære medlem,

Her kan du læse mere om det forlig, som du nu skal tage stilling til ved urafstemningen om overenskomstresultatet, som vi i 3F Byggegruppen og Dansk Håndværk har indgået på dig og dine kollegers vegne. Det er din ret at tage stilling til resultatet som medlem af en rigtig fagforening.

Vi har forberedt os længe på forhandlingerne bl.a. med fyraftensmøder i hele landet sidste forår og en stor medlemsundersøgelse i efteråret. Efter lange forhandlinger, er det lykkedes os at lande en aftale.

De tre hovedemner, som medlemmerne både på fyraftensmøderne og i vores medlemsundersøgelse har prioriteret højest er: Økonomi, arbejdsmiljø og udenlandsk arbejdskraft. Det er også det sigte, vi har haft for øje ved forhandlingsbordet.

Vi er gået efter et solidarisk resultat, som skal fremtidssikre vores branche. Forliget indeholder en stærk økonomi både for akkord- og timelønssvende, men leverer også et indkomstløft af de udenlandske kolleger, som arbejder omkring mindstebetalingssatsen med et nyt tillæg på 25 kr. i timen. Det skal være et værn imod det lønpres, som vi længe har påpeget i branchen.

Dertil kommer konkrete forbedringer inden for arbejdsmiljø, efter- og videreuddannelse og tillidsvalgte. Altså en samlet pakke, der løfter de områder, som er vigtigst for jer.

Derfor anbefaler vi i Byggegruppen også at du stemmer JA til overenskomstfornyelsen.

Nedenfor kan du læse om hovedresultaterne ved OK24.

God læselyst.

Med venlig hilsen og på vegne af Byggegruppen

Claus von Elling
Formand for 3F Byggeri

Læs mere om aftalen Hovedpunkter Aftalen kort
  • Arbejdsgivernes pensionsindbetaling stiger til 10,40% fra 1. juni 2024, så fordelingen bliver 10,40% og 2,20%. De 2 %, som du tidligere betalte, udbetales i stedet som løn.
  • Mindstebetalings satsen stiger med 2 x 4,5 kr. pr. time.
  • Særlig lønopsparing (tidligere SH-konto) stiger med 1,8% i perioden og ender på 15,30 %.
  • Akkordprislister stiger med 4,0% og 3,9%.
  • Boligtillæg til udenlandske kolleger på 25 kr. i timen.
  • Tydeliggørelse af retten til at standse arbejdet, hvor der er risiko for sikkerhed og sundhed.
  • Bedre muligheder for efter- og videreuddannelse.
  • Ret til tillidsarbejde i arbejdstiden.
  • Lærlingeløn stiger med 4,5% og 3,5%, og særlig opsparing til lærlinge stiger med 2% og ender på 5%.
Gå i dybden
  • Mindstebetalingen stiger med 2 x 4,50 kr. pr. time
  • Akkordprislisterne stiger med 4,0% og 3,9%
  • Arbejdsgivernes pensionsindbetaling for alle ansatte, stiger til 10,40% fra 1. juni 2024, så fordelingen bliver 10,40% og 2,20%. De 2 %, som du tidligere betalte, udbetales i stedet som løn.
  • Satsen for løn under sygdom, barn syg, børns hospitalsindlæggelse stiger med 4,5% og 3,5%
  • SH/FF-satsen, nu ”Særlig lønopsparing”, stiger med 1,8% perioden – og ender på 15,30%
  • Særlig opsparing til funktionærlignende ansatte stiger med 1,8% - og ender på 8,8%
  • Genetillæggene (overtid, forskudt arbejdstid, holddrift, rådighedsvagt, smudstillæg, værktøjs-penge mv.) stiger med 4,5% og 3,5%
  • Forældreorlovsperioden stiger fra 8 til 10 uger, derudover stiger de 3 uger, der kan deles, til 5 uger
  • Lærlingelønnen stiger med 4,5% og 3,5%
  • Særlig opsparing til lærlinge stiger 2% – og ender på 5%
  • Arbejdsgivernes pensionsindbetaling for alle lærlinge, stiger til 10 % i perioden, så fordelingen bliver arbejdsgiver indbetaler 10 % og lærling indbetaler 2 %. De 2 %, som du tidligere betalte, udbetales i stedet som løn.
  • Træfagenes lærlinge får nu betalt værktøj jf. værktøjslisten for uddannelsen af arbejdsgiver

Vi er gået til forhandlingerne med et ønske om et konkret løft af de udenlandske kolleger, der fastholdes omkring minimallønningerne og som presser lønnen for danske kolleger. Det har nemlig aldrig været meningen med vores minimallønsoverenskomster, hvor lønnen skal forhandles lokalt.

Som noget helt nyt indfører vi nu et såkaldt ’boligtillæg’ på 25 kr. i timen på mindstebetalingssatsen til udenlandske ansatte uden fast bolig i Danmark ved ansættelsen eller udstationeringens start. Hertil kommer andre tillæg såsom overtidsbetaling og genetillæg, akkordafsavn mv. Tillægget gives i op til 12 måneder, men frafalder efter 4 måneder, hvis arbejdsgiver stiller en passende bolig med eget soverum og indenfor 50 km fra arbejdsstedet til rådighed. Ved hver ny ansættelse eller udstationering, starter de 4 måneder forfra.

Modtages tillægget i 12 måneder, svarer det til et indkomstløft på omkring 60.000 kr. Tillægget gør det altså markant dyrere for virksomhederne at benytte billig udenlandsk arbejdskraft i stedet for faglært lokale danske kolleger.

Download grafik og forstå det nye boligtillæg
  • Tydeliggørelse af retten til at standse arbejdet, hvor der er risiko for sikkerhed og sundhed (Liv, ære, velfærd) som et tillæg til denne §, har vi udarbejdet et protokollat om forbedret arbejdsmiljø, som forpligter parterne til at sikre at arbejdsmiljøproblemer løses hurtigere og lokalt.
  • Fonden om samarbejde og arbejdsmiljø hæves fra 55 til 65 øre pr. time
  • Ny indsats overfor både små og store virksomheder, herunder en kortlægning af eksisterende værktøjer til forebyggelse, videndeling om kendte og nye værktøjer, samt en indsats vedr. nye regler for samarbejde om arbejdsmiljø
  • Flere tilbud fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus fra 2025, herunder at Videntjenesten for bygherrer og rådgivere integreres i Bam-bus, og at Bam-bus nu kan tilbyde supplerende uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter
  • Strammere regler for natarbejde (højst tre nætter i træk, 9 timer ad gangen, 1 nat om ugen for gravide, og mindst 11 timer mellem to nætter)
  • Støtte til at erfarne ufaglærte kan blive faglærte
  • Akkumulering af ikke-forbrugt uddannelse op til 6 uger
  • Støtte til amu-kurser i grøn omstilling, digitalisering og andre udvalgte kurser øges
  • Opfordring til at bruge efteruddannelse ved arbejdsdeling og hjemsendelse
  • Tillidsrepræsentanten kan bistå virksomhed og medarbejdere med uddannelse.
  • Ret til valg af tillidsrepræsentant og snak med nyansatte i arbejdstiden
  • Valggrundlag nedsættes fra 6 til 5 på nogle områder.
  • Parterne er enige om at understrege, at der ikke må lægges hindringer i vejen for organiseringen, og at organiseringen kan lettes ved tillidsrepræsentantens adgang til at orienterer nyansatte medarbejdere.

I forhold til akkordregler og prislistestigninger følger de som hovedregel Dansk Industri.

Der er udarbejdet et protokollat om:

• Samarbejde, fælles organisering og fremtidssikring af det danske håndværk.
  • Overenskomstparterne projektansætter en fælles samarbejdskonsulent til at udvikle, koordinere og lede de fælles aktiviteter i samarbejde med overenskomstparterne.