Se resultater
OK23 Nu skal du stemme

Kære medlem af 3F

I det tidlige forår indgik vi forlig med Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation og Danmarks Pelagiske Producent Organisation om ny overenskomst for dit arbejde.

Den nye overenskomst betyder, at garantilønnen stiger med 12 kroner i timen over de næste to år. Ligeledes stiger timelønnen for at arbejde ud over sædvane og sygeløn også med 12 kroner i timen.

Også pensionen stiger. Pensionsbidraget stiger til 21 procent, og samtidig stiger pensionssatsen over de næste to år med 30 kroner i timen.

Denne gang har vi haft særligt fokus på vores lærlinge. Det er vigtigt, at vi bliver ved med at gøre fiskeriet et godt sted at være lærling og gør det attraktivt for unge. Lærlingelønnen stiger 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024, og så bliver minimumstillægget i praktikken hævet med 500 kroner om måneden.

Jeg er glad for, at vi også er lykkedes med at sikre gode og ordnede forhold for vores udenlandske kollegaer.

Du kan læse mere om din nye overenskomst herunder. For nu er det tid til at stemme om den nye overenskomst. Du og dine kolleger har det sidste ord. Jeg håber, du vil bruge din stemme.

Karsten Kristensen
Forhandlingssekretær i 3F Transport

Fakta Overenskomsten kort

Garantilønnen stiger:

• 1. marts 2023: 6,00 kroner per time
  • 1. marts 2024: 6,00 kroner per time

Pensionen stiger: Pensionen stiger til 21 procent. Arbejdsgiver indbetaler nu 11 procent, og lønmodtager fortsat 10 procent. Timesatsen til beregningen af pension stiger med 15 kroner 1. marts 2023 og 15 kroner 1. marts 2024.

Lærlinge: Lønstigning på 4,5 procent 1. marts 2023, 3,5 procent 1. marts 2024. Minimumstillæg i praktikperioder stiger med 500 kroner om måneden fra 1000 kroner til 1500 kroner første år og fra 2500 kroner til 3000 kroner andet år.

Udenlandske fiskere: Før første udmønstring skal udenlandske fiskere dokumentere uddannelse svarende til mindst et dansk søsikkerhedskursus og have sprogkundskaber, der er gode nok til, at der ikke opstår sprogproblemer ved nødsituationer. Udenlandske fiskere skal ansættes på overenskomstmæssige vilkår præcis som herboende fiskere. Arbejdsgiveren skal desuden hjælpe med bolig og betale visum, lægeattester, rejseudgifter og andre udgifter, der vil være i forbindelse med ansættelsen.