Arrangement: Sejre og nederlag - arven fra 1990erne, med historiker Søren Kolstrup

Kom med til foredrag mandag d. 27. marts 2023 kl. 18.00, på Saltværksvej 68, Kastrup med spisning

Der vil være spisning kl. 17.15 med en øl eller en vand.
40,- pr person, dog gratis for medlemmer af 3F Kastrup.

Foredraget er arrangeret af 3F Kastrup i samarbejde med SFAH

1990erne var en opbruddets tid. Fagbevægelsens top var i højt humør i foråret og sommeren 1994: Arbejdsløshedskurven var knækket, også for unge, reallønnen stigende – eksporten i fremgang. Staten pumpede flere mia. ud i samfundet. Der blev investeret i nye jobs og nye orlovsordninger. Uddannelsesorloven blev en tordnende succes. Socialdemokratiet og fagbevægelsen gik i takt.

Siden fulgte uvejr. Orlovsordningerne blev udfaset. Hævdvundne rettigheder stod for skud. Det blev vanskeligere at få dagpenge, deres værdi begyndte en stille nedslidning. Efterlønnens barbering førte til krig mellem regering og fagbevægelse.

Arbejder – og velfærdshistoriker Søren Kolstrup fortæller om den dobbelte arv fra 1990erne, både sejre og nederlag, der formede nye samfundsbetingelser: Det personlige ansvar i arbejdsmarkeds- og socialpolitik blev stærkere betonet, og langt flere samfundsopgaver end tidligere set blev overført til de private.

Tilmelding nødvendig på: kastrup@3f.dk - på tlf. 70 300 950 – eller i huset på Saltværksvej senest 23. marts kl. 9.00.

Alle er velkomne!