Artikel i Fagbladet: Sverige vil stoppe pengestrøm til SAS Ansatte hos SAS i lufthavnene skal nu leve med mere usikkerhed, påpeger 3F Kastrup. Vurderingen kommer, efter at Sveriges regering tirsdag har meldt ud, at den svenske stat ikke vil støtte det skandinaviske flyselskab med yderligere milliarder.

Flyselskabet SAS er truet af en milliardstor gæld. Men Skandinaviens største luftfartsselskab vil ikke få en indsprøjtning af kapital fra den svenske stat, som sammen med den danske stat ejer en væsentlig del af selskabet.

I stedet forventer den svenske stat at få en mindre ejerandel af SAS. Det har den svenske erhvervsminister Karl-Petter Thorwaldsson oplyst på et pressemøde tirsdag.

Meldingen skaber større uro for medarbejderne hos SAS. Sådan lyder det fra 3F Kastrup, hvor en stor del af medarbejderne i Københavns Lufthavn er medlemmer:

- Jeg føler rigtig meget med medarbejderne, fordi de nu skal leve med endnu mere usikkerhed. Forholdene for medarbejderne hos SAS og datterselskabet SGH er allerede enormt pressede. SAS er det eneste firma i Københavns Lufthavn, der stort set ikke har nogen lokalaftaler med deres medarbejdere, og hvor ledelsen ensidigt fastsætter, hvad de ansattes løn og arbejdstider skal være, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Læs hele artiklen i Fagbladet