Lasse Jeppesen er fredag den 1. april startet i Københavns Kommunes afdeling for vedligeholdelse af parker, strande og grønne områder.
– Det er et job som sommerfugl i Grønne Områder Syd. Det dækker bl.a. første del af Amager, Sydhavnen og Valby, siger han.
– Jeg var indkaldt til en samtale den 28. februar ude i Valby. Efter samtalen blev jeg bedt om at vente i par minutter på en terrasse udenfor. Og så fik jeg at vide, at jeg kunne starte i deres team. Oven i købet i en afdeling ved Amager Strandpark, så jeg kun har ti minutter på cykel på arbejde.
– Det er skønt at være i arbejde igen, siger han.
Stod til fastansættelse i Gate Gourmet
Lasse Jeppesen var indtil efteråret 2020 ansat i Gate Gourmets Wash-and-pack-afdeling.
– Der var jeg i 2 ½ år som afløser. Jeg stod sammen med fem andre foran en fastansættelse, da pandemien ramte lufthavnen. Det var surt. Først blev jeg hjemsendt med lønkompensation, men i efteråret 2020 kom så fyresedlen, fortæller han.
– Jeg var ellers med i et team med et godt sammenhold og en god jargon. Vi kunne knokle og have det sjovt på samme tid. Og så lå arbejdspladsen i cykelafstand fra mit hjem, så jeg kunne blive blæst godt igennem på Strandvejen, siger han.
Det er ikke sjovt at være arbejdsløs
Med fyresedlen måtte Lasse Jeppesen søge nye veje.
– Det er frustrerende at være arbejdsløs. Man er ikke en del af et fællesskab. Jeg har søgt masser af job, men det er svært at holde gejsten oppe, især når man får afslag, fortæller han.
– Jeg har søgt mindst to job om ugen – som man skal. Men det har nogle gange været svært på grund af corona-nedlukningerne, fortæller han.
Computerproblemer
Da Lasse Jeppesen omkring årsskiftet oplevede, at reglerne for jobsøgning ændrede sig, og at han nu også skulle skrive skriftlige ansøgninger, opsøgte han A-kassen på Saltværksvej for at få hjælp.
– Ingen arbejdsgivere havde reageret på mine ansøgninger, og jeg er ikke så god til alt det der med computere. Så jeg spurgte: Kan I ikke hjælpe mig, så jeg ikke laver problemer for mig selv? Jo, lød svaret, kom på mandag, hvor vi holder et job – og uddannelsesværksted. Så kan vi vise dig, hvordan du gør.
– Den 10. januar mødte jeg derfor frem. Efter første gang havde jeg stadig ikke lært alt om Jobcenterets hjemmeside. Så vejlederen Ilja Nordberg-Rasmussen sagde: Skal vi ikke indskrive dig fast på værkstedet en gang om ugen?
Målrettet jobsøgning
– Det har været en stor hjælp. Uden værkstedet tror jeg ikke, at jeg havde fået nyt job. Jeg er blevet bedre til at håndtere en computer – og jeg har mødt andre arbejdsløse, som man kan snakke og udveksle tips med.
– Værkstedet har givet nogle gode rammer for jobsøgning, så den er mere effektiv. Man får hjælp med at sætte en ansøgning sammen, rette stavefejl osv.
– Jeg blev fx mere målrettet i min jobsøgning. Før gik jeg ud personligt og spurgte om, der var ledige job, afleverede et cv og håbede, at arbejdspladsen ville ringe tilbage. Nu søgte jeg mere digitalt gennem firmaernes hjemmesider. Blandt andet som gartner og vejarbejder i Tårnby, København og Frederiksberg kommune. Det var det, der til sidst gav pote, siger han.
– Ja, jeg har ikke kun fået et job. Jeg har også fået tilbudt et andet – også i Københavns kommune. Der måtte jeg så sige: Beklager, men jeg har fået nyt arbejde, fortæller han.
Har du nogle råd til andre arbejdsløse medlemmer?
– Jeg kan kun anbefale at bruge jobværkstedet. For man møder andre, der er i samme situation som en selv. Og man får en masse fif og klap på skulderen.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.