Af Helene Krarup Olesen, Fagbladet 3F
Medarbejderne i SAS Ground Handling, som fremover kommer til at håndtere mere bagage i lufthavnen, har nemlig ikke fået noget at vide i forhold til personalesituationen efter SAS’ udmelding, siger 3F-tillidsrepræsentant i SGH, Kim Buchholdt.
– Men jeg er da positiv over, at SAS nu tænker i fremtidsplaner og er kommet godt ud af Chapter 11, siger Kim Buchholdt.
Chapter 11 er den proces, som SAS har været igennem i det seneste år, hvor flyselskabet blev godkendt til statsstøtte på 9,7 milliarder kroner for at undgå konkurs.
Fra nærdød til højtflyvende
Siden corona-pandemien ramte verden i foråret 2020, har SAS gennemgået et styrt fra at være nærdød til nu at flyve højt igen. I hvert fald ifølge SAS’ topchef Anko van der Werff:
– Efter nyt ejerskab og den vellykkede gennemførelse af vores omstrukturering fremstår SAS som et konkurrencedygtigt og finansielt stærkt flyselskab, siger SAS-topchefen.
Men den rutsjetur har medarbejderne sådan set også været en del af, understreger Kim Buchholdt.
– Så jeg håber faktisk først og fremmest, at de her nye ruter kan give noget ro og en normalisering af tilstandene for medarbejderne – noget arbejdstryghed og stabilitet og en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv. Det har der ikke været meget af siden corona-tiden, siger Kim Buchholdt.
Vi kan håbe på det
Hans egen vurdering af, om ruterne også vil føre til flere arbejdspladser i lufthavnen, er lidt ”en trækken på skuldrene”.
Han henviser til, at Chapter 11-processen indebar, at SGH var tvunget til at sige farvel til at håndtere bagage for andre flyselskaber end SAS.
Det var et krav fra EU-Kommissionen for at kunne godkende de 9,7 milliarder i statsstøtte.
– Så om de nye ruter nu afbøder de tab, vi risikerer at få ved at måtte afgive de andre kunder – nu må vi se. Vi kan håbe på det, siger Kim Buchholdt.
Ud over de 15 nye ruter, som SAS åbner næste sommer, har SAS også meddelt, at selskabet vil styrke sin tilstedeværelse i Sverige med en milliardaftale med det svenske luftfartsselskab Braathens Regional Airways (BRA).
Aftalen betyder, at BRA kommer til at dække indenrigsruter i Sverige på vegne af SAS.
SAS har også meddelt, at man bliver en del af SkyTeam, som er verdens næststørste alliance af flyselskaber.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.