FV22 Det nye regeringsgrundlag for SVM regeringen I forbindelse med regeringsskiftet udtaler formanden for 3F København John Ekebjærg-Jakobsen:

Den nye SVM-regering har fremlagt et omfattende program, der på flere punkter imødekommer arbejdernes interesser. Jeg kvitterer for, at der rejses et annullationssøgsmål ved EU-domstolen for at få stoppet en EU-mindsteløn. Jeg har også bemærket, at erhvervsuddannelserne styrkes, at beskæftigelsestillægget til de arbejdsløse fastholdes og at der lægges op til en styrket indsats mod social dumping. Arne pensionen fastholdes.

Jeg frygter, at det bliver på en dyr baggrund.

Samlet set forringes mulighederne for en værdig tilbagetrækning for de nedslidte - med fjernelse af seniorpension og seniorjob.

Jacob Ellemann-Jensen og Lars Løkke Rasmussen har fået nøglerne til at realisere deres liberale drøm om at privatisere og konkurrenceudsætte vitale dele af den offentlige sektor. Oveni kommer så en række planlagte skattelettelser, som uundgåeligt vil resultere i nye forringelser af den kollektive velfærd. Vi har brug for det modsatte under krisen. Det kommer til at gøre ondt på fagbevægelsens medlemmer.

Med nedlæggelsen af jobcentrene søsættes en spareøvelse på 3 milliarder kr., som betyder mere privatisering og som uundgåeligt vil ramme de arbejdsløse. Men værst af alt fratager SVM regeringen hjælpen til udsatte enlige forsørgere på kontanthjælp – så vi får mere ulighed og flere fattige børn. Det er uværdigt og uacceptabelt.

Forslaget om, at vi skal arbejde gratis Store Bededag – altså sløjfe en fridag – for at styrke den militære oprustning er et makabert overenskomstbrud, som må tages af bordet.

3F København vil være på vagt og kæmpe for vores medlemmers rettigheder med en SVM regering, hvor Mette Frederiksen har tilsidesat et rødt flertal til fordel for et flertal med liberale kræfter, hvor de svageste i vores samfund og miljøet bliver ofret.