Leder Chaufføren 4 2022 Kontrol er godt

Der foregår et omfattende snyd, svindel og plat i transportvirksomheder, var den deprimerende konklusion Københavns kommunes kontrolinstans kunne drage for året 2021.

En konklusion der kunne drages efter at man havde tygget sig igennem 122 sæt af dokumenter og fandt at der sket overtrædelser i 121 af tilfældene.

Altså arbejdsgivere i transportbranchen bliver bedt om at udlevere dokumenter i 122 sager, og i 121 tilfælde er der sket en overtrædelse af de forhold som arbejdsgiverne selv har underskrevet at de ellers ville overholde.

121 gange ud af 122 sager.

Det er jo fuldkommen forrykt. Det er så uendeligt trist, og det er gement og nederdrægtigt overfor alle de transportarbejdere der hver dag går på arbejde i en tro på at de bliver behandlet redeligt og ordentligt

Og det er så gennemført usympatisk og ukollegialt overfor alle de mange gode transportvirksomheder der spiller efter reglerne. Overholder dem og sikrer at det sker.

Konkret betyder det at kommunen har fremsat krav om efterbetaling på over 4 millioner kroner i de 121 tilfælde

Til sammenligning kan det siges at den kontrol som eksempelvis Movias Flextrafik udfører, der finder de åbenbart kun fejl i 0,5 % af sagerne.
Kommunerne og Movia har instrumenter til deres rådighed som vi som fagforening ikke råder over. For det første er de jo selve bygherren, ordregiveren og har magten til at afbryde samarbejdet. De kan tjekke om de dokumenter de får er ægte eller forfalskede. De kan så mange ting, som vi som fagforening er afskåret fra.

De har instrumenter som vi, som fagforening, aldrig vil kunne få lov at råde over. Derfor er det godt at Københavns kommune nu i udvidet samarbejde med andre kommuner på Vestegnen, hjælper med at finde de brodne kar. Vi har brug for denne ekstra indsats fra ansvarlige kræfter.

Den her indsats bør styrkes. Den intensive indsats hvor man ser på om regler og normer bliver overholdt. Ikke Movias kontrol. Nej af gode kræfter som ansvarlige kommuner der reelt vil svindelen til livs.

De fleste transportarbejdsgivere er helt sikkert sig deres ansvar bevidst og gør det bedste de kan for at leve op til det ansvar. De ønsker også ordnede forhold, have en fair konkurrence virksomhederne imellem.
Derfor er det også, så meget mere sørgeligt at visse virksomheder prøver at snyde på vægten hvor de klipper en hæl og hugger en tå, mens de håber at snyderiet aldrig bliver opdaget.

Men det gør det, når man vil opdage snyderiet. Når man ikke tror at alt er godt, for svindelen sker jo kun i 0,5 % af tilfældene. Det er jo helt åbenlyst!

Som fagforening vil vi hjælpe alle de ansvarlige og konsekvente kontroller som vore bygherrer og ordregivere, som kommuner måtte ønske. Ja også Movia, når de er parate hertil.

Vi, de ansvarsbevidste arbejdsgivere og de ansvarlige fagforeninger, har her en fælles sag. Vi vil leve op til vor andel af denne fælles sag.

Så bliver det en god sommer. For dig, for mig, for os alle.

Go’ sommer!