Leder Chaufføren 7 2022 En sikker løn

Vi vil skabe sikkerhed om lønnen, og lønnen skal sikres.

Det er to af de væsentligste krav som vi i fagbevægelsen møder op med, når vi skal forhandle med vores modpart arbejdsgiverne

Overenskomstforhandlingerne der skal være afsluttet den 28. februar 2023, er så småt gået i gang. Kravene er stort set samlet ind fra alle dele af landet.

Vores forhandlere i forhandlingsudvalgene er begyndt at videreudvikle på de indsendte ønsker. Sætte dem i system og udvikle argumentationer for kravene. Der arbejdes på højtryk!

For alle de tusindvis af krav der er kommet ind fra arbejdspladser og gode fagforeningsfæller skal naturligvis have afprøvet deres værdi og holdbarhed.

Men et overordnet tema ved forhandlingerne bliver naturligvis, hvordan vi kan sikre os mod inflationen. En inflation som vi ikke har bedt om, men som er kommet til os i skyggen af Ruslands umotiverede og ulovlige angreb på Ukraine.

Det er ikke noget vi som fagbevægelse er herre over. Vi har kun én herre, og det er vores medlemmer. Og dem skal vi sikre mod inflationsspøgelset. Derfor kommer vi også med stærke krav om lønstigninger.

Men vi vil heller ikke puste til inflations-ilden og forlænge dens skadelige virkning. Dansk fagbevægelse er sig sit ansvar bevidst. Men vi er det selvsagt ikke på vores medlemmers bekostning.

Et andet stort tema bliver helt sikkert at få bugt med alle mulige ordninger der ikke sikrer hver enkelt af os, at vi får en sikkerhed for vores løn. Både her og nu, men også i fremtiden. At vi ikke henvises til at være et prekariat, der ikke aner om vi har job i morgen eller ej. Ikke aner om vi får for alle timer, eller kun nogle få.

Nogle kan nok leve på den måde, få vil gerne leve sådan. Men den altovervejende majoritet vil have et regulært job på 37 timer om ugen, med en ordentlig og sikker løn.

For det fortjener du, og det fortjener enhver af os.

Så som sagt vil vi sikre at lønnen er inflationssikret. Og vi vil sikre at du har sikkerhed for at du får en løn du og din familie kan leve af. Hver dag, hver uge, hvert år.

Arbejdsgiverne skal kende deres besøgelsestid, være sig deres ansvar bevidst for dem de har ansat. Ligesom vi er vores ansvar bevidst overfor medlemmerne.

Tilsammen har vi alt for meget at tabe, når vi egentlig står foran at kunne vinde så meget!