3F Københavns Chauffører & Vestegnen
Om 3F Københavns Chauffører & Vestegnen 3F Københavns Chauffører & Vestegnen er en moderne Fagforening, som organiserer medlemmer i grupperne Transportgruppen, Industri- og Offentlig gruppe samt Bygge- og Grøn gruppe.

Fagforeningen er en del af 3F Fagligt Fælles Forbund og vi har ca. 10.500 medlemmer.

Hovedopgaven er at skaffe gode løn- og arbejdsvilkår for vore medlemmer, men 3F Københavns Chauffører & Vestegnen er også en serviceorganisation, der tilbyder medlemmerne en række billige serviceydelser.

Vores styrke bygger på medlemmerne. Jo flere vi er, jo bedre muligheder har vi for at løse vores opgaver som din service- og samarbejdspartner.

Video til Tillidsvalgte
Værd at vide Vedtægter for 3F Københavns Chauffører & Vestegnen

Vedtægter

§ 1Navn

§ 2Hjemsted og kontorer

§ 3Afdelingens formål

§ 4Organisationsområde

§ 5Optagelse af medlemmer

§ 6 Indmeldelse

§ 7 Medlemmets gyldighed

§ 8Kontingent

§ 9Medlemmets pligter og rettighed

§ 10Eksklusion

§ 11Restance og udmeldelse

§ 12Overflytning

§ 13Afdelingens opbygning

§ 14Repræsentantskabsmøde 

§ 15Afdelingsbestyrelsen

§ 16Kongresdelegerede

§ 17Gruppernes generalforsamling/repræsentantskabsmøde

§ 18Ekstraordinær gruppegeneralforsamling/repræsentantskabsmøde

§ 19Tegningsregler

§ 20Regnskab

§ 21Kontrol og revision

§ 22Fane og fanebærer 

§ 23Ændring af afdelingens vedtægter

§ 24Afdelingens ophør

§ 25Særskilte bestemmelser



Bilag 1

Organisationsområde

Bilag 2

Forslag til forretningsorden for repræsentantskabsmøde



Vedtægter


§ 1. Navn

Afdelingens navn er 3F Københavns Chauffører & Vestegnen.
Transport, byg, industri, grøn og offentlig

Afdelingen er tilsluttet Fagligt Fælles Forbund, 3F.


§ 2. Hjemsted og kontorer

Afdelingens hjemsted er Glostrup kommune.
Afdelingen kan oprette lokalkontorer i sit område. 


§ 3. Afdelingens formål

a.At organisere alle lønmodtagere indenfor 3F’s faggrupper i afdelingens organisationsområde.

b.At fremme mulighederne for højere løn og bedre arbejdsforhold bl.a. igennem kollektive overenskomster samt at kæmpe for bedre uddannelsesforhold på arbejdspladserne.

c.At oprette overenskomster med alle arbejdsgivere, der ikke er omfattet af kollektive overenskomster. 

d.At være behjælpelig med at oprette brancheklubber og klubber på arbejdspladserne og overalt søge at udbygge kontakten til medlemmerne.

e.At udføre et effektivt oplysningsarbejde og virke for tillidsrepræsentanters og medlemmers uddannelse bl.a. ved oprettelse af og støtte til studiekredse og kursusvirksomhed og i øvrigt på alle områder virke til gavn for medlemmerne – bl.a. ved at gøre sin indflydelse gældende i politisk og kooperativt arbejde.

f.At bistå medlemmerne ved uoverensstemmelser med arbejdsgivere samt understøtte dem under anerkendte stridigheder. 


§ 4. Organisationsområde

Afdelingens organisationsområde, er de tidligere 3F afdelinger, 3F Chaufførernes Fagforening, 3F Industri Vestegnen og 3F Vestegnens organisationsområder, jf. bilag 1. i vedtægterne.


§ 5. Optagelse af medlemmer

Lønmodtagere kan optages i 3F Københavns Chauffører & Vestegnen indenfor afdelingens organiseringsområde. 

Desuden optages elever, lærlinge og unge under 18 år i henhold til forbundets
love.


§ 6. Indmeldelse

Efter indmeldelse modtager medlemmet et medlemskort/Pluskort.

Medlemmet får adgang til afdelingens vedtægter, forbundets love og a-kasse vedtægt.

Gyldigt medlemskort er medlemmets legitimation ved udøvelse af alle faglige aktiviteter.


§ 7. Medlemskabets gyldighed

Medlemskabets gyldighed er betinget af, at fagbevægelsens formål samt afdelingens vedtægter og forbundets love ikke modarbejdes.


§ 8. Kontingent

Ud over det af forbundet og arbejdsløshedskassens pålagte kontingent
betaler hvert medlem et kontingent til afdelingens drift. 
Beløbet fastsættes af repræsentantskabet efter indstilling af bestyrelsen.

Herudover betales der kontingent til gruppeaktiviteter, der fastsættes af grupperne.


§ 9. Medlemmets pligter og rettigheder

Medlemmer har pligt til at bidrage med alle de oplysninger afdelingen ønsker belyst omkring løn- og øvrige arbejdsforhold.

Medlemmet har pligt til at oplyse om ny bopæl og skrift af arbejdsgiver.

For kontingentet er medlemmerne sikret konfliktunderstøttelse under strejker og
lockouter i henhold til forbundets love.

Medlemmet er obligatorisk medlem af den af afdelingen anerkendte faglige klub på arbejdspladsen og i brancheklubber i grupperne, hvor der findes én sådan.

Ethvert medlem kan søge hjælp i afdelingen, som er arbejdsrelateret. 
Afdelingen har pligt til at hjælpe inden for de rammer, som repræsentantskabet og
bestyrelsen har vedtaget.

På arbejdspladser med valgt tillidsrepræsentant skal en sag først rettes til denne. 
Findes ikke en lokal løsning, kan tillidsrepræsentanten eller medlemmet viderebringe sagen til afdelingen.

Ethvert medlem har ret til at blive orienteret i sager, der angår vedkommende personligt, samt til at fremsætte synspunkter i sagen.

Medlemmet hæfter ikke personligt for afdelingens gældsforpligtigelser.

Ved bisættelse/begravelse af afdøde medlemmer møder afdelingens fanebærer med fanen, når de efterladte udtrykker ønske herom.



§ 10. Eksklusion

Medlemmer, der ikke overholder afdelingsvedtægterne eller handler
utilladeligt med afdelingens midler og ejendele, modarbejder afdelingens
formål eller interesser i særdeleshed ved at arbejde på steder, hvor arbejdet
er nedlagt, kan indstilles til eksklusion jf. forbundets love.


§ 11. Restance og udmeldelse

Manglende indbetaling af kontingent medfører sletning i henhold til de 
enhver tid gældende regler for arbejdsløshedslovgivningen.

Ønsker et medlem at udmelde sig af afdelingen, skal ønsket herom fremsættes
skriftligt, dog altid i henhold til forbundets- og a-kassens love.

Ved udmeldelse af afdelingen kan der ikke gøres krav på afdelingens midler. 


§ 12. Overflytninger

Medlemmerne kan overgå fra en afdeling til en anden eller fra et forbund til et andet, når der ikke er restancer.

Når et medlem tager arbejde inden for en anden 3F afdelings område, er medlemmet forpligtet til inden 1 måned at framelde sin hidtidige afdeling og lade sig overføre til den afdeling, hvis organisationsområde medlemmet arbejder indenfor.

Medlemmer der er på efterløn, overgangsydelse, pension eller ledighed kan ved ønske om overflytning kun overflyttes til den 3F afdeling, hvor medlemmet har bopæl.

Bestyrelsesmedlemmer/gruppebestyrelsesmedlemmer fritages fra overflytning til deres valgperiode er udløbet.

Opstår der strid om et medlems tilhørsforhold forelægges spørgsmålet til afgørelse i hovedbestyrelsen i 3F.


§ 13. Afdelingens opbygning

Afdelingens øverste myndighed er repræsentantskabsmødet.

Mellem repræsentantskabsmøderne ledes afdelingen af bestyrelsen.

Dagligt ledes afdelingen af afdelingsformand og de tre gruppeformænd, kaldet daglig ledelse. 


Afdelingen består af følgende 3 grupper:

Industri- og Offentlig gruppe
Transportgruppe
Bygge- og Grøn Gruppe 

Grupperne ledes af gruppebestyrelser.

Afdelingens medlemmer indplaceres i grupperne efter nuværende eller
seneste arbejdsplads. Indplaceringen sker efter overenskomstforhold.

Ændringer i gruppesammensætning vedtages på afdelingens repræsentantskabsmøde
efter indstilling fra afdelingsbestyrelsen og efter samråd med grupperne.

Grupperne kan nedsætte et passende antal brancher. 


§ 14. Repræsentantskabsmøde.

Afdelingens repræsentantskab består af følgende delegerede:

Afdelingsbestyrelsen er delegeret på repræsentantskabsmødet.

Derudover 10 fra hver gruppe og én pr. påbegyndt 200 medlemmer valgt på hver gruppegeneralforsamlings/-repræsentantskabsmøde forud for repræsentantskabsmødet.

3 seniorer, én fra hver gruppe, tilforordnes repræsentantskabsmødet med taleret uden stemmeret.

Repræsentantskabet er afdelingens øverste myndighed i alle anliggender, og er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. 

Repræsentantskabet fastsætter selv sin forretningsorden.

Repræsentantskabet udgøres af de fremmødte medlemmer.

Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes hvert år inden udgangen af maj måned.

Ordinært repræsentantskabsmøde indkaldes med angivelse af tid, sted og dagsorden
senest 3 uger før afholdelse.
 
Indkaldelsen finder sted ved offentliggørelse på afdelingens hjemmeside og/eller på mail.

Forslag som ønskes behandlet på repræsentantskabsmødet, skal være modtaget af afdelingsformanden eller afdelingsnæstformanden i afdelingen senest 10 dage før repræsentantskabsmødets afholdelse.

Det er alene medlemmer af repræsentantskabet, der kan stille forslag. 

Der kvitteres for modtagelsen og forslagsstilleren får en kopi af forslaget med
påstemplet leveringsdato og modtagerens navn. 

Forslag skal være motiveret/begrundet.

Forslagsstilleren skal være til stede på repræsentantskabsmødet for at få behandlet
forslaget, medmindre der er meldt lovligt forfald.

På de ordinære repræsentantskabsmøder aflægger afdelingsbestyrelsen beretning og
regnskab for det forløbne år.

På repræsentantskabsmødet vælges en afdelingsformand jævnfør nedenstående regler, 2 bilagskontrollanter, 2 bilagskontrollantsuppleanter, 2 fanebærer og 2 fanebærer suppleanter. 

Alle vælges for en 3-årig periode.

Repræsentantskabsmødet vælger et eksternt revisionsfirma, der vælges for 1 år.

Afdelingsformanden, en bilagskontrollant, en bilagskontrollantsuppleant samt en fanebærer og en fanebærersuppleant vælges på det ordinære repræsentantskabsmøde i 2025 og herefter hvert tredje år.

En bilagskontrollant, en bilagskontrollantsuppleant samt en fanebærer og en fanebærersuppleant vælges på det ordinær repræsentantskabsmøde i 2026 og derefter hvert tredje år. 

Ved valg af afdelingsformand, hvor der er mere end en kandidat følges følgende procedure:

Alle medlemmer er valgbare dog jævnfør nedenstående.

Kandidat til valg af formand, skal være blandt de anerkendte faglig dygtige medlemmer med minimum 1 års uafbrudt medlemskab af afdelingen og a-kassen.

For at være valgbar skal kandidaten godkendes af repræsentantskabet med minimum 25 % af de tilstedeværende repræsentantskabsmedlemmer ved en vejledende afstemning. 
Ved mere end en godkendt kandidat iværksættes urafstemning efterfølgende.

Der kræves almindeligt flertal. 

Meddelelse om kandidatur skal for at være gyldigt, være modtaget af afdelingsformand eller afdelingsnæstformand i afdelingen senest 14 kalenderdage før repræsentantskabsmødets afholdelse.

Der skal kvitteres for modtagelsen og forslagsstiller får en kopi af forslaget
med påstemplet leveringsdato og modtagerens navn.

Valg af revisor, bilagskontrollant, bilagskontrolsuppleant, fanebærer og fanebærersuppleant
foretages ved afstemning på repræsentantskabsmødet.

Hvis afdelingsformanden ikke genopstiller, og der derfor skal foretages nyvalg på repræsentantskabsmødet, skal dette fremgå af indkaldelsen.

Ingen kan vælges eller genvælges, hvis vedkommende ikke er mødt med mindre, der er meldt lovligt forfald.

Opnår en fastlønnet tillidsvalgt ikke genvalg, modtager vedkommende
løn og fratrædelsesgodtgørelse iht. Funktionærloven, samt feriepenge iht. Ferieloven.

Ansatte som ikke er delegerede, har ret til at overvære repræsentantskabsmødet uden tale- og stemmeret. 

Afdelingsbestyrelsen kan beslutte at invitere gæster.

Ekstraordinært repræsentantskabsmøde skal afholdes når afdelingsbestyrelsen eller 2 af de valgte gruppebestyrelser begærer det.




§ 15. Afdelingsbestyrelsen

Afdelingsbestyrelsen er øverste myndighed mellem repræsentantskabsmøderne.

Afdelingsbestyrelsen består af afdelingsformand, 3 gruppeformænd samt 9 bestyrelsesmedlemmer, 3 fra hver gruppe.
Valg af bestyrelsesmedlemmer jævnfør gruppernes vedtægter.

Det skal tilstræbes, at afdelingsbestyrelsen består af et flertal af medlemmer udefra, der ikke er lønnet.

Afdelingsnæstformanden udpeges af og blandt de 3 gruppeformænd.

Afdelingsbestyrelsen leder afdelingen i overensstemmelse med forbundets love, arbejdsløshedskassens vedtægt, afdelingens vedtægter samt repræsentantskabsmødernes 
beslutninger.

Afdelingsbestyrelsesmedlemmer er forpligtet til at tage den nødvendige uddannelse, så de kan varetage afdelingens og medlemmernes interesser på betryggende måde.

For afdelingsbestyrelsesmedlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.

Der afholdes mindst 4 afdelingsbestyrelsesmøder årligt.

Afdelingsbestyrelsen udfærdiger referat over afholdte afdelingsbestyrelsesmøder.

Afdelingsbestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Afdelingsbestyrelsen ansætter/afskediger det nødvendige personale efter indstilling fra daglig ledelse.


§ 16 Kongresdelegerede

Afdelingsformand, a-kasseleder og gruppeformændene er selvskrevne delegerede til kongres og til a-kassens delegeretmøde. 

Øvrige kongres- og a-kassedelegerede vælges på de ordinære gruppegeneralforsamlinger/-repræsentantskabsmøde forud for kongressen i henhold til forholdstal opgjort efter forbundets love pr. 1. oktober forud for kongresåret, og jævnfør gruppernes vedtægter.

De valgte delegerede er gældende for hele kongresperioden.


§ 17. Gruppernes generalforsamling/repræsentantskabsmøde

De tre grupper afholder gruppegeneralforsamlinger/-repræsentantskabsmøde forud for afdelingens repræsentantskabsmøde. 

Der afholdes ordinære gruppegeneralforsamlinger/-repræsentantskabsmøde hvert år i 1. kvartal, gældende fra 2025.

Gruppernes generalforsamlinger/-repræsentantskabsmøde indvarsles i henhold til gruppernes vedtægter.

På gruppernes generalforsamlinger/-repræsentantskabsmøde aflægger gruppebestyrelsen beretning for det forløbne år. 

Der fremlægges revideret grupperegnskab.

Gruppegeneralforsamlingen/-repræsentantskabet vælger en gruppeformand og mindst en gruppenæstformand.

Valgperioden er 3 år. 

Valgprocedure ifølge gruppevedtægterne.

Gruppeformanden er ansvarlig for det faglige arbejde i gruppen.
 
Gruppeformanden er medlem af afdelingsbestyrelsen.

På gruppernes generalforsamling/repræsentantskabsmøde vælges ud over gruppeformand og
gruppenæstformand maksimalt 13 gruppebestyrelsesmedlemmer.

Gruppebestyrelsesmedlemmer vælges for en 2-årig periode. 
Herudover vælges passende antal suppleanter.

Gruppegeneralforsamling/-repræsentantskabsmøde vælger derudover delegerede til afdelingens repræsentantskabsmøde. Antallet af delegerede oplyses til grupperne i uge 1.

Herudover konstituerer gruppebestyrelsen sig selv.

Grupperne har i dagligdagen ansvaret for overenskomster, faglige sager, opsøgende arbejde og brancheaktiviteter.

Afdelingens bestyrelse og de ansatte har adgang til at deltage i gruppegeneralforsamling/-repræsentantskabsmøder som gæster i de grupper, de ikke er tilknyttet, uden tale- og stemmeret.


§ 18. Ekstraordinær gruppegeneralforsamling/-repræsentantskabsmøde 

Ekstraordinær gruppegeneralforsamling/-repræsentantskabsmøde følger gruppernes vedtægter.

Ved indkaldelse af ekstraordinær gruppegeneralforsamling/-repræsentantskabsmøde skal grunden herfor angives skriftligt, og indkaldelsen skal indeholde en motiveret dagsorden.

Ekstraordinære gruppegeneralforsamling/-repræsentantskabsmøde indvarsles som nævnt i § 14 dog uden den nævnte tidsfrist, men indenfor senest 30 dage.


§ 19. Tegningsregler

Den på repræsentantskabsmødets valgte afdelingsformand tegner afdelingen i alle anliggende
med baggrund i afdelingsbestyrelsens beslutninger – bortset fra ved køb, salg og belåning af fast ejendom. 

Ved afdelingsformandens forfald tegnes afdelingen af afdelingsnæstformanden.

Ved køb, salg eller belåning af fast ejendom skal afdelingsbestyrelsen godkende dette og afdelingsformand og afdelingsnæstformand underskriver på afdelingens vegne. 

Repræsentantskabsmødet orienteres efterfølgende.

Bestyrelsen skal godkende en forretningsgang for afdelingens daglige økonomiske anliggender.


§ 20. Regnskab 

Afdelingens økonomiansvarlige fører regnskabet nøjagtigt og oplysende med angivelse
af alle indtægter og udgifter.

Den økonomiansvarlige er pligtig til på forlangende af afdelingsbestyrelsen, bilagskontrollanterne eller revisorer til enhver tid at redegøre fuldstændigt for regnskabet.

Kontante midler, udover de til den daglige drift nødvendige, indsættes i et
pengeinstitut på afdelingens navn og efter bestyrelsens anvisning.

Kun de af bestyrelsen bemyndigede kan hæve på afdelingens konti.

Kun den økonomiansvarlige eller de af ham/hende bemyndigede personer har adgang til
afdelingens kasse.

Den økonomiansvarlige forelægger før det ordinære repræsentantskab en revideret regnskabsoversigt for bestyrelsen. 

Desuden forelægges der på det ordinære repræsentantskab en regnskabsrapport til godkendelse.

Regnskabsåret følger kalenderåret.


§ 21. Gruppernes budget og regnskab

Det påhviler den enkelte gruppeformand i samarbejde med afdelingens økonomiansvarlige at forvalte gruppens budget. 
Gruppen udarbejder budget og regnskab i samarbejde med afdelingens økonomiansvarlige. 


§ 22. Kontrol og Revision

Bilagskontrollanterne gennemgår afdelingens bilag efter forbundets, a-kassens, bestyrelsens og repræsentantskabets anvisninger.

Bilagskontrollanterne skal føre en protokol, der forelægges bestyrelsen efter hvert kontrolbesøg.
 
Enhver uregelmæssighed i regnskabet skal omgående indberettes til afdelingsbestyrelsen, samt indskrives i protokollen.

Afdelingens regnskab revideres af et eksternt revisionsfirma.



§ 23. Fane og fanebærer

Fanebærerne har pligt til at repræsentere afdelingen med fanen, hvor afdelingsbestyrelsen finder det påkrævet.
 
Fanebærerne drager omsorg for, at fanerne er i god stand.


§ 24. Ændring af afdelingens vedtægter

Forslag til ændringer af afdelingens vedtægter kan kun fremsættes på ordinære repræsentantskabsmøder jævnfør § 14, og skal for at være gældende, være vedtaget med mindst 2/3 dels flertal af de afgivne stemmer. 

Forslag til vedtægtsændringer skal skriftligt være afdelingen i hænde senest 14 kalenderdage 
før repræsentantskabsmødets afholdelse, og forslag til vedtægtsændringer skal
fremgå særskilt af dagsordenen til generalforsamlingen.


§ 25. Afdelingens ophør

Afdelingen kan ikke opløses, med mindre dette er vedtaget med mindst 2/3 del af de afgivne stemmer på 2 på hinanden følgende repræsentantskabsmøder.

Hvis det besluttes, at afdelingen skal ophøre, tilfalder afdelingens midler forbundet.

Sammenlægning med en anden af hovedforbundets afdelinger kan kun
ske efter vedtagelse på et repræsentantskabsmøde med almindeligt flertal.


§ 26. Særskilte bestemmelser

Strider disse vedtægter mod 3F forbundets vedtægter, er sidstnævnte gældende.

Denne § kan kun ændres efter godkendelse af hovedforbundet 3F.



Således godkendt på afdelingens stiftende møde den 28. november 2023


Bilag 1. Organisationsområde

Indenfor forbundets 6 grupper, Industrigruppen, Byggegruppen, Den Offentlige gruppe, Transportgruppen, Den Grønne Gruppe og Privat Service, Hotel og Restauration Gruppen organiserer 3F Københavns Chauffører & Vestegnen:

Industrigruppen i følgende kommuner:
Vallensbæk, Hvidovre, Brøndby, Rødovre, Glostrup kommuner. 
Ishøj og Albertslund kommuner i samarbejde med 3F Høje Tåstrup.
Herudover Thule (Fadvig)

Byggegruppen i følgende kommuner:
Hvidovre, Brøndby, Glostrup, Rødovre og Vallensbæk kommuner. Derudover organisere Ny afdeling det tidligere ”TIB” i følgende kommuner: Ballerup, Albertslund, delvis Furesø (tidligere Værløse kommune) delvis Egedal (tidligere Ledøje Smørum kommune) Herlev, Høje Taastrup og Ishøj.

Den Offentlige Gruppe i følgende kommuner:
Vallensbæk, Hvidovre, Brøndby, Rødovre og Glostrup kommuner, samt ansatte Chauffører i København og Frederiksberg kommune.

Transportgruppen i følgende kommuner:
Vallensbæk, Hvidovre, Brøndby, Rødovre, og Glostrup kommuner. Samt chauffør arbejde i København og Frederiksberg kommuner.

Den Grønne gruppe i følgende kommuner:
Vallensbæk, Hvidovre, Brøndby, Rødovre, Glostrup og Albertslund kommuner.

Privat Service, Hotel og Restauration i følgende kommuner:
3F Københavns Chauffører & Vestegnen organiserer ikke dette område i forhold til organisationsaftaler.













Bilag 2 – Forslag til forretningsorden på repræsentantskabsmøderne

Følgende punkter skal i alle tilfælde indgå i dagsordenen på de ordinære
repræsentantskabsmøder.

Valg af 2 dirigenter
Valg af stemmeudvalg
Valg af referent
Beretning
Regnskab
Indkomne forslag
Vedtægtsændringer hvis der er fremsendt sådanne
Personvalg
Valg af revisor

Formand eller næstformand åbner repræsentantskabsmødet og leder valget
af dirigenterne. Afstemningen foregår ved håndsoprækning og almindeligt
flertal er gældende. Er der mere end to forslag, stemmes der i den rækkefølge
forslagene indløber.

Dirigenterne påser, at repræsentantskabsmødet er lovligt indvarslet i henhold
til § 14. Er dette ikke tilfældet, skal dirigenten suspendere generalforsamlingen.

Dirigenterne påser, at der føres beslutningsreferat samt godkender og
underskriver dette. Ved accept af repræsentantskabsmødet kan referat optages på
bånd.

Dirigenterne oplæser dagsordenen.

Alle afstemninger foregår ved håndsoprækning, og almindeligt flertal er
gældende.

Ved personvalg, hvor der er mere end én kandidat til den pågældende
post, skal der være skriftlig afstemning, og almindeligt flertal er gældende.

Dirigenterne har pligt til at fratage en taler ordet, hvis denne ikke holder
sig til det foreliggende punkt.

Alle medlemmer kan bede om ordet på generalforsamlingen, til det aktuelle
punkt. Første gang i 5 minutter, anden og tredje gang i 2 minutter.

Hvis et medlem har bedt om ordet til forretningsordenen, påser dirigenten at vedkommende holder sig til denne. Sker det ikke, skal dirigenterne fratage vedkommende ordet.

Dirigenterne sørger for god ro og orden, og at der benyttes god parlamentarisk
tone i debatten. Sker dette ikke, kan dirigenterne suspendere repræsentantskabsmødet i kortere eller længere tid.

Dirigenternes afgørelse er endelig.

Hvis forsamlingen stiller dirigenterne et mistillidsvotum, skal vedkommende træde tilbage, og formanden leder i et sådant tilfælde en afstemning. Hvis mistillidsvotummet får flertal af de tilstedeværende stemmer, leder formanden en afstemning af en ny dirigent.
Dirigenterne leder generalforsamlingen på upartisk vis, og hvis vedkommende
ønsker at deltage i debatten, skal generalforsamlingens godkendelse foreligge.

Formand
Thomas Overgaard
thomas.overgaard@3f.dk
8892 7273 / 3151 0456

Næstformand
Jakob Andersen
jakob.andersen@3f.dk
8892 2770 / 2168 4917

Gruppeformand Bygge-, Grøn-,
Industri- og Offentlig Gruppe 
John Westhausen
john.westhausen@3f.dk
8892 7217 / 2144 5198

Gruppeformand Transportgruppen
Jakob Andersen 
jakob.andersen@3f.dk
8892 2770 / 2168 4917

Gruppenæstformand Byggegruppen
Tarek Lakrioui 
tarek.l@3f.dk
8892 3215 / 2677 1737

 

3F Københavns  Chauffører & Vestegnens Byggegruppe består af:

Tarek Lakrioui, Næstformand tlf. 8892 3215
Ditte Wind Carstens , Administrativ medarb. tlf. 8892 3211
Jan Kjær Rasmussen, Faglig sekretær tlf. 8892 7270
Claus Lykke Laursen, Faglig sekretær tlf. 8892 3218




 

 

3F Københavns  Chauffører & Vestegnens Industri- Offentlig- og Grøn Gruppe består af:
John Westhausen, Formand tlf. 8892 7217
Dorthe Isager, Næstformand tlf. 8892 7263
Peter Ottosen, Faglig sekretær tlf. 8892 7211
Charlotte Jacobsen, Faglig sekretær tlf. 8892 7223
Lars Vinter, Faglig sekretær tlf. 8892 7210
Mikkel Feldborg Kristensen, Faglig sekretær tlf. 8892 7218

3F Københavns  Chauffører & Vestegnens Transportgruppe består af: 

Jakob Andersen, Formand tlf. 8892 2770
Bo Weye Hansen, Næstformand tlf. 8892 2755
Flemming Kristensen, Næstformand tlf. 8892 3214
Lone Krydsfeldt, Faglig sekretær tlf. 8892 3204
Henrik Steenberg, Faglig sekretær tlf. 8892 2780
Henrik Nyeland Faglig sekretær tlf. 8892 2772
Kamilla Kjærsgaard, Organisator tlf. 8892 2762
Bruno Gisi, Organisator tlf. 8892 2771

Derudover består Transportgruppen af 9 brancher. Hver branche har sin egen bestyrelse på 5 medlemmer og afholder sine egne branchegeneralforsamlinger.

Transportgruppens vedtægter

Foreningens navn er: 

3F Københavns Chauffører & Vestegnen 
Transportgruppen 

Hjemsted: Glostrup Kommune 

Formål 
§ 1 
Stk. 1 
Transportgruppens formål er: 
At organisere alle lønmodtagere indenfor 3F’s faggrupper i afdelingens organisationsområde. 
at fremme mulighederne for højere løn og bedre arbejdsforhold bl.a. igennem kollektive overenskomster samt at kæmpe for bedre uddannelsesforhold på arbejdspladserne. 
at oprette overenskomster med alle arbejdsgivere, der ikke er omfattet af kollektive overenskomster.  
at være behjælpelig med at oprette brancheklubber og klubber på arbejdspladserne og overalt søge at udbygge kontakten til medlemmerne. 
at udføre et effektivt oplysningsarbejde og virke for tillidsrepræsentanters og medlemmers uddannelse bl.a. ved oprettelse af og støtte til studiekredse og kursusvirksomhed og i øvrigt på alle områder virke til gavn for medlemmerne – bl.a. ved at gøre sin indflydelse gældende i politisk og kooperativt arbejde. 
at bistå medlemmerne ved uoverensstemmelser med arbejdsgivere samt understøtte dem under anerkendte stridigheder.  
at yde medlemmerne den fornødne vejledning, assistance i politi- og retssager af faglig betydning. 
at samarbejde med andre faglige organisationer.  
at tage del i det kulturelle og politiske liv. 
at udføre et effektivt oplysningsarbejde på arbejderbevægelsens idegrundlag, ved blandt andet at uddanne medlemmerne på kurser og i studiekredse til fagpolitisk arbejde. 

Medlemmernes pligter og rettigheder 
§ 2 
Stk. 1 
Efter indmeldelse modtager medlemmet et medlemskort/Pluskort. 
Medlemmet får adgang til afdelingens vedtægter, forbundets love og a-kassens vedtægter. 
Gyldigt medlemskort er medlemmets legitimation ved udøvelse af alle faglige aktiviteter. 

§ 3 
Medlemskabets gyldighed er betinget af, at fagbevægelsens formål samt afdelingens vedtægter og forbundets love ikke modarbejdes. 
Stk. 2 
Alle medlemmer har ret til at stille ændringsforslag til Transportgruppens vedtægter og stille forslag til Transportgruppens Repræsentantskab. 

§ 4 
Stk. 1 
Medlemmerne betaler et fagligt kontingent til Transportgruppen og afdelingens drift. Det faglige kontingent til Transportgruppen fastsættes af Repræsentantskabet 
Stk. 2 
Opkrævning og betaling af det faglige kontingent, følger A-kassens opkrævninger. 

§ 5 
Stk. 1 
Sager opstået før indmeldelse kan ikke blive behandlet, idet der er krav om 3 måneders medlemskab før sager kan rejses. Forretningsudvalget (FU) kan dog fravige reglen ved vurdering af om sagen har principiel karakter. 

§ 6 
Stk. 1 
Udmeldelse af fagforeningen kan kun finde sted efter at al gæld til fagforeningen og Transportgruppen af enhver art er betalt. 
Manglende indbetaling af kontingent medfører sletning i henhold til de enhver tid gældende regler for arbejdsløshedslovgivningen. 
Ønsker et medlem at udmelde sig af afdelingen, skal ønsket herom fremsættes skriftligt, dog altid i henhold til forbundets- og a-kassens love. 
Ved udmeldelse af afdelingen kan der ikke gøres krav på afdelingens midler.  

§ 7 
Stk. 1 
Det er medlemmernes pligt at underrette Transportgruppen om brud og manglende opfyldelse af en overenskomst fra arbejdsgiverside. 
Stk. 2 
Ved overenskomstmæssige arbejdskonflikter udbetales konfliktunderstøttelse fra forbundet. 

§ 8 
Stk. 1 
Medlemmerne må ikke påtage sig arbejde til en lavere betaling, end overenskomsten på virksomheden foreskriver 
Stk. 2 
Medlemmerne kan på forlangende af FU, blive bedt om at dokumentere deres løn- og arbejdsforhold 

§ 9 
Stk. 1 
Medlemmer, som uden grund udtaler sig krænkende eller nedsættende om 3F og Transportgruppen, eller om dens enkelte medlemmers forhold til 3F og Transportgruppen, er pligtige til, efter indkaldelse, at give møde og stå til ansvar over for Hovedbestyrelsen (HB). 
Stk. 2 
Truende, krænkende eller illoyal adfærd overfor Transportgruppens ansatte, kan medføre eksklusion eller en tidsbestemt karantæne fastsat af Transportgruppens Forretningsudvalg. En sanktion kan af medlemmet indklages til Transportgruppens HB. 

§ 10 
Stk. 1 
Medlemmer bør møde op på branchegeneralforsamlinger. Medlemmer kan ikke på baggrund af udeblivelse fra generalforsamlinger påberåbe sig ukendskab til trufne beslutninger. 

§ 11 
Stk. 1 
Et medlem der handler groft uhæderligt, ukollegialt eller gør sig skyldig i brud på de forpligtigelser der følger af at være med i en fagforening, eller som ved sine handlinger modvirker fagforeningens formål kan indstilles til eksklusion af Transportgruppen. 
Stk. 2 
Beslutning om eksklusion af et medlem træffes af HB, hvis afgørelse dog skal godkendes af 3F’s HB. 
Stk. 3 
Et medlem, hvis eksklusion skal behandles på et HB-møde, skal underrettes herom ved indvarslingen til mødet. Medlemmet har ret til at udtale sig på HB-mødet. 

Brancherne
§ 12
Stk 1. 
Transportgruppen er inddelt i følgende brancher:
1. Benzin- olie og ADR-tankchauffører
2. Taxichauffører
3. Renovationschauffører
6. Omnibus- og rutebilchauffører 
7. Ambulance, Brand og Assistance
8. Turist- og handicapchauffører
10. Gods & Virksomhedschauffører
13. Lager - Terminal og Havn 

Stk. 2 
Hvis en branche, i sidste kvartal før generalforsamlingen, har haft et vigende medlemstal vurderer HB om branchen skal nedlægges og medlemmerne overføres til beslægtet branche. 
Stk. 3 
Ethvert medlem af Transportgruppen er forpligtet til at være tilmeldt den branche, indenfor det område medlemmet er beskæftiget. Herfra er dog undtaget medlemmer af Branchebestyrelsen, som kan forblive frem til næste ordinære branchegeneralforsamling. 

§ 13 
Stk. 1 
Ordinære branchegeneralforsamlinger indkaldes af Transportgruppens HB og afholdes hvert år i marts måned. Indkaldelse til branchegeneralforsamlinger skal ske gennem fagforeningens hjemmeside, SoMe og medlemsblad. 
Stk. 2 
På generalforsamlingen aflægger bestyrelsen beretning. 
Stk. 3 
Ekstraordinær branchegeneralforsamling kan indkaldes af enten et flertal i Transportgruppens HB, eller i branchebestyrelsen, eller ved at 10% af branchens medlemmer indsender skriftlig begæring herom til Transportgruppens Forretningsudvalg med opgivelse af de forslag, som ønskes behandlet. Kun disse forslag kan behandles på en sådan ekstraordinær generalforsamling 
Stk. 4 
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes inden 14 dage efter den skriftlige begæring er fremsat, og skal indkaldes med mindst 8 dages varsel pr. mail, hjemmeside og SoMe til branchens medlemmer eller ved opslag på arbejdspladserne. 
Stk. 5 
Hvis ikke mindst 3/4 af underskriverne møder, er bestyrelsen berettiget til at erklære nævnte punkter slettet af dagsordenen. § 15 
Stk. 1 
Til at lede og varetage branchens interesser vælges: 1 formand. 1 næstformand. 1 kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer. Branchebestyrelsen er medlemmer af Repræsentantskabet. Branchens formand er medlem af HB og næstformanden suppleant til HB. 
Stk. 2 
Hvor en branche består af medlemmer fra forskelligartede arbejdsområder med flere arbejdsgivere, der samlet udgør et overenskomstområde, bør der i Branchebestyrelsen indvælges mindst 1 repræsentant for et sådant område, der er i mindretal i branchen. 
Stk. 3 
Formanden og 1 bestyrelsesmedlem vælges i lige årstal, næstformanden, kasserer og 1 bestyrelsesmedlem vælges i ulige årstal. 
Stk. 4 
Branchens øvrige repræsentantskabsmedlemmer vælges for en 2-årig periode, fordelt ligeligt på henholdsvis lige og ulige årstal. 
Stk. 5 
I brancher med under 400 medlemmer vælges 2–4 suppleanter til Bestyrelsen/ Repræsentantskabet for 1 år. I brancher med over 400 medlemmer vælges 4–6 suppleanter til Bestyrelsen/Repræsentantskabet for 1 år. Disse vælges ved almindelig stemmeflertal. 
Stk. 6 
Valgene foregår ved skriftlig afstemning på branchegeneralforsamlingerne og i øvrigt i henhold til § 37. Forslag til kandidater til de poster der er ordinært på valg, skal være afdelingens kontor skriftligt (brev eller e-mail) i hænde senest kl. 12:00, 14 dage før generalfor- samlingens afholdelse. Kandidaterne skal skriftligt bekræfte deres opstilling. Kandidater til poster der er ekstraordinært på valg opstilles og vælges direkte på generalforsamlingen. 
Stk. 7 
Foreslåede kandidater skal være til stede på mødet, men er kandidaten forhindret i at møde på grund af anmeldt forfald til Transportgruppens kontor, er vedkommende berettiget til at opstille. 
Stk. 8 
Såfremt der ikke er opstillet kandidater nok i henhold til skriftlige forslag, kan branchegeneralforsamlingen supplere kandidatlisten op med de på branchegeneralforsamlingen fremmødte. 
Stk. 9 
Såfremt der blandt de fremmødte ikke kan findes nok valgbare kandidater til valg af Branchebestyrelse, repræsentantskabsmedlemmer og suppleanter, kan der undtagelsesvis dispenseres fra 1-års anciennitetsreglen jf. § 37, stk. 1. 
Stk. 11 
Hvert valg afgøres prioriteret rækkefølge hvor mest betydende post vælges først, uanset om denne er på ordinært- eller ekstraordinært valg 
Stk. 12 
Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til Transportgruppens kontor og være denne i hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. 
Stk. 13 
Såfremt formanden udtræder af bestyrelsen, indtræder næstformand som formand, såfremt næstformand udtræder af bestyrelsen, indtræder et andet bestyrelsesmed- lem som næstformand. Der suppleres op til fuld bestyrelse med suppleanter. Disse fortsætter til ordinært valg kan finde sted. 
Stk. 14 
På branchegeneralforsamlingerne vælges der 1 repræsentant pr. påbegyndt 200 medlemmer i Branchen, til afdelingens Repræsentantskab. 

§ 14 
Stk. 1 
Branchebestyrelsen udformer sin egen forretningsorden. 
Stk. 2. 
Branchebestyrelsen udpeger et bestyrelsesmedlem som sekretær, der bør udfærdige et beslutningsreferat fra møderne 
Stk. 3 
Udebliver et bestyrelsesmedlem to på hinanden følgende gange uden anmeldt forfald, er denne at betragte som udtrådt af bestyrelsen, og suppleanten indtræder. 

§ 15 
Stk. 1 
Brancherne får et af HB fastsat beløb stillet til rådighed til afholdelse af nødvendige udgifter 
Stk. 2 
Branchekassereren fremlægger regnskab på forlangende af afdelingen. 
Stk. 3 
Af branchens midler afholdes udgifter til bestyrelsesdiæter ved dens bestyrelsesmøder og branchegeneralforsamlinger. Diæterne for at deltage i bestyrelsesmøder og generalforsamlinger følger de til enhver tid gældende diæter i Transportgruppen. 
Stk. 4 
Kassereren er pligtig til at føre regnskab over indtægter og udgifter ud fra bogførte bilag, ligesom Branchebestyrelsen skal kontrollere regnskabet. 

Transportgruppens Hovedbestyrelse 
§16
Stk. 1
HB består af samtlige brancheformænd, Transportgruppens formand, 1. næstformand og 2. næstformand.
Brancher med over 1.500 medlemmer har et ekstra HB- medlem.
Stk. 2
Udover de i § 19 stk. 1 nævnte medlemmer af HB, kan afdelingens formand, den økonomiansvarlige, a-kasselederen og de faglige konsulenter deltage i HB møder og øvrige aktiviteter. Til HB-møderne vil de dog alene have taleret, men ikke stemmeret. 

§ 17 
Valg af Transportgruppeformand, 1 og 2. næstformand foretages ved urafstemning i forbindelse med Repræsentantskabsmødet i april. Ovenstående udgør Forretningsudvalget. (Daglig ledelse) 
Stk. 2 
Valgperioderne er 3 år. Formand første gang år 2024.
1. Næstformand første gang år 2025.
2. Næstformand første gang år 2026 
Stk. 4 
Den kandidat, der ved urafstemning opnår flest stemmer, er valgt 
Stk. 5 
Forslag til kandidater skal være Transportgruppen skriftligt (brev eller e-mail) i hænde senest kl. 12:00 den anden tirsdag i marts måned, under iagttagelse af § 38 stk. 5. 
Stk. 6 
Fratræder formanden, eller 1. og 2. næstformand i valgperioden, konstituerer HB en ny i dennes sted, indtil ordinært valg kan finde sted. 
Stk.7. 
Transportgruppens HB kan beslutte, at der over for en valgt person afgives skriftlig advarsel, såfremt fagforeningens eller Transportgruppens vedtægter eller retnings- linjer, aftalt med HB og Forretningsudvalg, groft tilsidesættes. 
Efterkommes denne skriftlige advarsel ikke straks, kan Repræsentantskabet på et ordinært eller ekstraordinært Repræsentantskabsmøde vælge at give den valgte person et mistillidsvotum. 

§ 18 
Stk. 1 
HB fastsætter selv sin forretningsorden og samles så ofte formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 3 medlemmer af HB fremsætter skriftlig begæring herom. 
Dog skal der afholdes møde mindst en gang om måneden, medmindre Hovedbestyrelsen beslutter andet. Der afholdes ikke møde i januar, juli og august. 
Stk. 2 
Ekstraordinært HB-møde indvarsles senest 5 dage efter begæring er fremsat, og afholdes senest 10 hverdage efter begæringens fremsættelse. 
Stk. 3 
Udebliver et HB-medlem to på hinanden følgende gange, uden anmeldt forfald, er denne at betragte som udtrådt af HB og Branchebestyrelsen, og der indkaldes i stedet dennes suppleant. 
Stk. 4 
Såfremt en brancheformand ved anmeldt forfald er forhindret i at deltage i et HB- møde, møder branchenæstformanden i dennes sted. Hvis denne også anmelder forfald, kan branchen udpege et andet bestyrelsesmedlem. 
Stk.5 
HB udpeger en referent, som udfærdiger et beslutningsreferat. 
Stk. 6 
HB kan vedtage, at beslutninger og forhold af væsentlig karakter formidles til medlemmerne i et af afdelingens medier. 
Stk. 7 
HB tager stilling til alle Transportgruppens anliggender og har bevillingsmyndighed over de nødvendige midler til administration. Dette under ansvar over for Repræsentantskabet. 
Stk. 8 
Under ansvar over for HB og Repræsentantskab ansætter FU den til enhver tid nødvendige arbejdskraft til det daglige arbejde på kontoret. 
Stk. 9 
HB kan bevilge midler til formål og foreninger, der er tilknyttet arbejderbevægelsen eller på anden måde lever op til fagforeningens formål. 
Stk. 10 
FU-medlemmer kan deltage i alle branchegeneralforsamlinger og branchemedlemsmøder. 
Stk. 12 
HB nedsætter de nødvendige udvalg til varetagelse af afdelingens opgaver 
Stk. 13 
HB er selvskrevet til afdelingens Repræsentantskab. 

§ 19 
Stk. 1 
Det er HBs opgave at sikre at Transportgruppens forretningsgange altid føres på en betryggende måde. 
Stk. 2 
HB er forpligtet til ved konstateret svig eller misligholdelse, at tage de nødvendige skridt til at stoppe dette. Dette kan blandt andet ske ved at suspendere en valgt medarbejder indtil førstkommende Repræsentantskabsmøde 

§ 20 
Stk. 1 
Formanden er Transportgruppens øverste ansvarlige. Formanden skal til enhver tid varetage Transportgruppens interesser, i såvel økonomisk som i organisationsmæssig henseende. 
Formanden forelægger sagerne for HB og udfører i samarbejde med FU de af HB vedtagne beslutninger.
Stk. 2
Formanden er, på baggrund af de i HB trufne beslutninger, tegningsberettiget i alle Transportgruppens anliggender.

§ 21
Stk. 1 Afdelingskassereren har ansvaret for Transportgruppens bogholderi og øvrige regnskabsmæssige arbejde, og er i øvrigt forpligtet til at holde HB skriftligt orienteret om Transportgruppens økonomi på ordinære HB møder. Jf. afdelingsvedtægternes § 20 Regnskab. 

§ 22 
Stk. 1 
Transportgruppens Delegerede til 3F’s kongresser vælges af HB. Minimum halvdelen af disse delegerede er HB medlemmer som er brancheformænd. Dog således at der er forbeholdt pladser til FU, såfremt dette antal ikke udgør over halvdelen af disse delegerede. 
Stk. 2 
De delegerede er de samme i Kongresperioden ved eventuelle ekstraordinære Kongresser. 

Repræsentantskabet 
§ 23 
Stk. 1 
Repræsentantskabet består af HB og samtlige branchebestyrelsesmedlemmer. Derudover kan afdelingens 
Formand, Økonomiansvarlige, A-kasselederen og de ansatte faglige konsulenter i Transportgruppen deltage, 
dog uden stemmeret. 
Stk. 2 
Endvidere vælges der i de pågældende brancher med over 300 medlemmer en repræsentant for hver 
påbegyndt 200 medlemmer ud over de 300. - JA udarbejder forslag til HB Mødet 
Stk. 3 
Opgørelse over branchernes medlemstal pr. 1. januar danner grundlag for beregningen af branchernes 
repræsentation på Repræsentantskabsmødet. HB kan fastsætte anden tidstermin ved sammenlægninger med 
andre afdelinger 
Stk. 4 
FU kan invitere gæster til Repræsentantskabsmødet. Gæsterne har taleret, men ingen stemmeret, og 
oppebærer ikke honorar. 

§ 24 
Stk. 1 
Ordinært Repræsentantskabsmøde afholdes hvert år den 4. tirsdag i april måned med minimum følgende dagsorden: 
1. Valg af dirigenter 
2. Valg af stemmeudvalg 
3. Beretning 
4. Budget og kontingentfastsættelse 
5. Indkomne forslag, herunder eventuelle vedtægtsændringer 
6. Valg 
a. Forretningsudvalgsmedlem 
b. Bilagskontrollant 
c. Bilagskontrolsuppleant 
Stk 2. 
Indkaldelse til ordinært Repræsentantskabsmøde sker skriftligt 3 uger før mødets afholdelse. 
Datoen for Repræsentantskabsmødet annonceres i medlemsbladet forud for opstillingsfristen, samt på afdelingens hjemmeside per 1. marts. Repræsentantskabsmedlemmerne tilstilles det skriftlige materiale, der skal behandles, 3 uger før mødets afholdelse. 
Stk. 4 
På Repræsentantskabsmødet orienteres om budget for indeværende år, samtidig med, at kontingentet fastsættes i henhold til § 4, stk. 1. 
Stk. 7 
Blandt Repræsentantskabets medlemmer vælges 1 bilagskontrollant der kontrollerer Afdelingens og Transportgruppens regnskabsbilag. 
Bilagskontrollanterne vælges for 3 år ad gangen på det ordinære Repræsentantskabsmøde. Derudover vælges hvert år en suppleant for 1 år ad gangen. 
En bilagskontrollant suppleant der indtræder som bilagskontrollant, indtræder som sådan i den resterende valgperiode. 
Stk. 8 
Forslag, som ønskes behandlet på Repræsentantskabsmødet, skal være Transport- gruppen skriftligt (brev eller e-mail) i hænde senest kl. 12:00, anden tirsdag i marts. Repræsentantskabet er beslutningsdygtigt uanset de fremmødtes antal. 
Stk. 9 
Ændringer i Transportgruppens vedtægter kan kun vedtages af Repræsentantskabet med 2/3 af de tilstedeværende stemmer. 
Stk. 10 
I tilfælde af at et Repræsentantskabsmedlem har meldt afbud, indkaldes suppleanten via branchen. 
Stk. 11 
Repræsentantskabets medlemmer oppebærer for deltagelse i repræsentantskabs- møder et honorar. Undtaget er valgte og ansatte på afdelingskontoret. 
Stk. 12 
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde skal afholdes, når FU eller mindst 4 af HBs medlemmer begærer det, eller 35 medlemmer af Repræsentantskabet fremsætter begæring herom ved henvendelse til Hovedbestyrelsen med skriftligt forslag om, hvad der ønskes behandlet. 
Hvis ikke mindst 3/4 af underskriverne giver møde, er HB berettiget til at erklære nævnte punkt slettet af dagsordenen. 
Stk. 14 
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde skal afholdes senest 3 uger efter lovlig begæring herom. Indkaldelse til disse møder skal finde sted skriftligt med anført dagsorden med mindst 3 hverdages varsel. 
Ekstraordinære Repræsentantskabsmøder, hvor der behandles vedtægtsændringer skal dog indkaldes med mindst 10 hverdages varsel 
Stk. 15 
Repræsentantskabet kan i specielle tilfælde efter HBs skøn tilkaldes til aftenmøde med kort varsel mod et honorar fastsat af Repræsentantskabet. Der skal dog mod dokumenteret løntab udbetales daglønstab. 
Stk. 16 
Ved behov for ekstraordinært repræsentantskabsmøde grundet ekstraordinære valg- handlinger, til afdelingens ledelse jf. § 22 stk. 2, kan HB fastsætte kortere frister for, indvarsling af urafstemning, samt indsendelse af forslag til kandidater. 

Forretningsorden for Repræsentantskabet 
§ 25 
Stk. 1 
Til at forestå eventuelle afstemninger i forbindelse med Repræsentantskabet, vælges på Repræsentantskabsmødet et udvalg på 5 mand. Udvalget vælger af sin midte en formand. 

§ 26 
Stk. 1 
Repræsentantskabet er den højeste myndighed i alle sager, hvis der ikke foreligger andre beslutninger truffet ved urafstemning. 

§ 27 
Stk. 1 
Der vælges to eller flere dirigenter til at lede Repræsentantskabsmødet. Dirigenterne vælges på møderne ved håndsoprækning. Formanden kan ikke vælges som dirigent. Dirigenterne skal upartisk lede forhandlingerne, retlede talerne og læse forslag op, inden de kommer til afstemning. 

§ 28 
Stk. 1 
Dirigenten skal give talerne ordet i den rækkefølge, de er indtegnede. Forslagsstilleren for et forslag kan dog forlange ordet som sidste taler. 

§ 29 
Stk. 1 
Er der begæret afslutning med de indtegnede talere, skal dirigenten efter at have givet mulighed for indtegning, straks sætte dette forslag under afstemning. Ændringsforslag og resolutioner kan ikke modtages, efter at afslutningen er vedtaget. 
Stk. 2 
Vedtages indskrænket taletid, gælder dette ikke for formand og forslagsstillere. 
Stk. 3 
Det påhviler dirigenterne at påse, at talere der taler efter at talerlisten er lukket, taler til forsamlingen. Er et medlem af Repræsentantskabet, blevet omtalt, kan dirigenterne give denne ordet, hvis det skønnes nødvendigt. 
Ved afstemning om ændringsforslag skal det mest vidtgående sættes under afstemning først. Dirigenterne 
afgør, hvilket der må være mest vidtgående. 

§ 30 
Stk. 1 
Dirigenterne har ret til, når en taler ikke holder sig til den foreliggende sag, efter en påmindelse derom, at fratage ham ordet. Dog har taleren ret til at forlange forsamlingens mening desangående, tilkendegivet ved en afstemning ved håndsoprækning. Dirigenterne kan udvise medlemmer der ikke retter sig efter deres påbud. 

Regler for opstilling, valg og urafstemning 
§ 31
Stk. 1
Valgbar til tillidsposter i Transportgruppen er enhver der ved valghandlingens påbegyndelse, som er dagen efter Repræsentantskabsmødets afholdelse, har været medlem af afdelingen og 3F’s A-kasse i et år, og i den tid har været beskæftiget ved faget eller i fagforeningens tjeneste eller omfattet af § 38 stk. 3. 

§ 32 
Stk. 1 
En konstitueret efter § 20 fortsætter på denne post indtil valg kan finde sted. Såfremt et medlem af FU, opstiller til en anden post, skal denne stille sit hidtidige mandat til rådighed. 
Stk. 2 
Ved stemmelighed, er den med højeste anciennitet i afdelingen valgt. 
Stk. 3 
Ved fusioner, hvor medlemmer i en afdeling bliver en del af Transportgruppen medtages anciennitet fra den tidligere afdeling. 
Stk. 4 
Samtidig med opstilling/genopstilling skal kandidaten skriftligt bekræfte sin opstilling. Senest med de i § 20 stk. 7 angivne regler. 

§ 33 
Stk. 1 
Urafstemning foregår ved udsendelse af stemmesedler til medlemmer af Transportgruppen. HB fastsætter datoen for afslutning af urafstemningen. 
Stk. 2 
Optælling af afgivne stemmer foretages af et statsautoriseret revisionsinstitut, hvortil stemmesedlerne sendes pr. post. Optællingen sker under overværelse af stemmeudvalgsformanden. 
Folkepensionister, som er passive medlemmer af Transportgruppen kan deltage i branchegeneralforsamlinger dog uden stemmeret. 
Elever og lærlinge er valgbare, og deltager i branchegeneralforsamlinger med fuld stemmeret. 

Særlige bestemmelser 
§ 34
Stk. 1
Transportgruppen annoncerer branchegeneralforsamlinger og repræsentantskabsmøder i medlemsbladet som sendes til de af fagforeningens medlemmer, som ikke læser dette elektronisk. 

§ 35 
Stk. 1 
Skulle nærværende vedtægt på noget punkt stride mod afdelingens vedtægter eller 3F’s love, er sidstnævntes gældende. 

Således vedtaget på Repræsentantskabsmødet tirsdag den 22. april 2025 

Dirigenter: 

__________________________
Bo Weye, Næstformand  
 
_______________________________________   
Flemming Kristensen, Næstformand  

PT.23.04.2025

 

 

 

 

 

 

 

Transportgruppens Brancher

Benzin-, olie og ADR-tankchauffører

Formand Lars Holger Poulsson, tlf. 2681 2846, mail: lars.poulson@gmail.com

Branchebestyrelsen

  • Formand Lars Holger Poulsson 
  • Næstformand Klaus Ravn
  • Kasserer Niels Michael Pedersen Broed
  • Bestyrelsesmedlem Michael Kim Kjær
  • Bestyrelsesmedlem Tommy Harder   

Branchen arbejder med uddannelse, brancheimage og støtte samt overenskomstspørgsmål.

I branchen, som dækker det Storkøbenhavnske område, er vi i alt 110 benzin-, olie og brændselschauffører. Bestyrelsen er med til at forhandle vores overenskomst. Dette foregår i samarbejde med forhandlingsudvalget fra 3F.

Branchebestyrelsesmøder
Vi har ikke faste dage for vores møder. Møderne bliver annonceret i Fælleskab.

Formand Tonny Thøfner, mobil: 2082 0156, mail: tonny@tonnyt.dk

Branchebestyrelsen

  • Formand Tonny Thøfner
  • Næstformand Morten Hornbech Steudel
  • Kasserer Peter Jurena
  • Bestyrelsesmedlem Knud Pode Wolmers 
  • Bestyrelsesmedlem Leif Michael Jørgensen

Branchebestyrelsen arbejder med branchefaglige spørgsmål, såsom uddannelse, overenskomster, faglige sager m.m.

Branchen er tilsluttet Taxichaufførernes Landsklub under 3F, hvis formål der er at samle og koordinere det faglige arbejde inden for branchen, samt virke for og værne om organiserede taxichaufførers interesser.

Branchebestyrelsesmøder
Den første mandag i hver måned kl. 17.00,Siestavej 7, 2600 Glostrup

Du er velkommen til at møde op, hvis du har spørgsmål vedrørende taxikørsel, arbejdsforhold, overenskomst eller andet.

Formand Peter Wulff Larsen, tlf. 2516 5666, mail: peter.wulff.larsen@gmail.com

Branchebestyrelsen

  • Formand Peter Wulff Larsen
  • Næstformand Michael Kenneth Larsen
  • Kasserer Michael Kenneth Larsen
  • Bestyrelsesmedlem Dan Sten Bøttern
  • Bestyrelsesmedlem Perter Fodor Dresler

Branchen arbejder primært med forhold for chauffører beskæftiget med renovationskørsel og håndtering af affald.

Bestyrelsen varetager branche medlemmernes interesse bl.a. gennem en fast plads i hovedbestyrelsen, samt pladserne på repræsentantskabet i Chaufførernes Fagforening København.

Bestyrelsen er med i Brancheklubben for Renovationsarbejderne i Danmark.

Formand (konstitueret) Bjarne Lundgreen-Larsen, tlf. 2340 1873, mail: tr@anchersen.dk

Branchebestyrelsen

  • Formand Bjarne Lundgreen-Larsen
  • Næstformand Nigjail Zulferovski
  • Kasserer Regin Brix Lerke
  • Bestyrelsesmedlem Hans Erik Rasmussen
  • Bestyrelsesmedlem Ulla Kirk Andersen
  • Bestyrelsesmedlem Johnny Kurt Pedersen
  • Bestyrelsesmedlem Henrik Andersen

Branchebestyrelsen arbejder med branchefaglige spørgsmål, som uddannelse, overenskomster m.m. Branchen er repræsenteret i Hovedbestyrelsen for 3F Københavns Chauffører & Vestegnen. Hvis du har problemer i forbindelse med dit ansættelsesforhold eller din overenskomst, er du altid velkommen til at henvende dig, ligesom du til en hver tid er velkommen i afdelingen.

Branchebestyrelsesmøder
Den anden onsdag i hver måned kl. 18:30, på Siestavej 7, 2600 Glostrup.

Formand John Hammer, mobil 2618 1991, mail: brandmand54@gmail.com

Branchebestyrelsen

  • Formand John Hammer
  • Næstformand Kim Tåsing Nielsen
  • Kasserer Henrik V. Andersen 
  • Bestyrelsesmedlemmer Claus Riemann
  • Bestyrelsesmedlem Bente Baastrup
  • Tilforordnet Henrik V. Andersen (fællestillidsmand)

Formand Henrik "Smeden" Benn, mobil 3090 5896, mail: til.hvi@vikingbus.com

Branchebestyrelsen

  • Formand Henrik "Smeden" Benn
  • Næstformand Carsten Roslund
  • Kasserer Mette Brunsborg Müller
  • Bestyrelsesmedlem Inge Birgit Salling Petersen
  • Bestyrelsesmedlem Mick Jannik Kristensen 

Branchebestyrelsen arbejder med branchefaglige spørgsmål som uddannelse, overenskomster og faglige sager m.m. hvis du har problemer i forbindelse med dit ansættelsesforhold eller din overenskomst, er du altid velkommen til at henvende dig.

Husk også at deltage i den årlige branchegeneralforsamling der afholdes i marts måned. det er her den faglige linie lægges, ligesom branchebestyrelsen vælges af generalforsamlingen.

Branchebestyrelsesmøder 
Den første tirsdag i hver måned kl. 18.00 - 20.00, på Siestavej 7, 2600 Glostrup - alle medlemmer er velkomne.

Hilsen
Branchebestyrelsen

Scannede protokollater
Renskrift af protokollat

Al henvendelse angående denne branche kan rettes til 3F Københavns Chauffører & Vestegnen på tlf. 7030 0960, mail: kc&v@3f.dk

Formand Günay Vural, tlf. 6074 2590, mail: vural1923@gmail.com

Branchebestyrelsen

  • Formand Günay Vural
  • Næstformand Werner Westermann 
  • Kasserer Jesper Højmark Ferenkamp
  • Bestyrelsesmedlem Dan Johnny Christiansen 
  • Bestyrelsesmedlem Mike Tom Trasborg 

I det daglige beskæftiger branchebestyrelsen sig med grænseoverskridende kørsel og med containerkørsel, f.eks. til og fra Frihavnen. Bestyrelsen kender stort set alle problemer indenfor vores område, hvad enten det drejer sig om overenskomsten eller de rent arbejdsmæssige områder, da vi selv har prøvet dem på vores egen krop.

Skulle du få problemer i din dagligdag, med enten aflønning, køre/hviletid eller andre faglige ting, er du altid velkommen ved vores branchebestyrelsesmøder.

Branchebestyrelsesmøder
Den første onsdag i hver måned kl. 17:00, på Siestavej 7, 2600 Glostrup.
Dog ingen møder i juli og august. Mail og telefoner er åbne.

Hilsen
Branchebestyrelsen

 

Formand Michal Winther Nielsson,  tlf. 4021 1772, mail: michael@mihwin.dk

Branchebestyrelsen

  • Formand Michal Winther Nielsson
  • Næstformand Jim Christian Nielsson
  • Kasserer Alf Jensen
  • Bestyrelsesmedlem Jan Dreyer 
  • Bestyrelsesmedlem Ole Hansen

 Branchebestyrelsesmøder
 Branchen har ingen fast dag. 

 

TSK er en klub, hvis formål er at hjælpe alle, der er ansat i et trafikselskab der udfører kollektiv bustrafik udbudt af MOVIA, socialt og ved i fællesskab at hjælpe hinanden til en bedre hverdag.

TSK blander sig ikke i faglige spørgsmål, det lader vi de respektive fagforeninger om.

Opsparing
Vi har en opsparingsmulighed, til ferie jul m.m. Denne anfordringskonto giver p.t. 0 % i rente og man styrer den selv.

Billige lånemuligheder
I det månedlige kontingent på kr. 60,-er der en driftfondsopsparing, minimum kr. 10.-, som gør det muligt, at medlemmerne kan få lån til billig rente på 10 %.

Størrelse af lån tages op i hvert enkelt tilfælde, men man er altid velkommen til at få et godt tilbud (maks. 10.000 mere end ens driftfondsopsparing).

Opsparingen på driftsfondskontoen forrentet med 3 % og står som sikkerhed for udlånsafdelingen til den dag man går på efterløn/pension eller stopper medlemskabet, hvorefter det udbetales (Mange medlemmer opsparer mere end kr. 10.-).

Favorable forsikringer
Vi kan være behjælpelige med at tegne forsikringer hos Alka. Gennem forsikringen er der også mulighed for at få tilbud på vejhjælp.

Anciennitet for skadefri buskørsel kan ved fremvisning af dokumentation fra arbejdsgiver overføres til privat autoforsikring. Præmierne er helårlige, men Alka tilbyder mulighed for at dele dem op i månedlige rater.

Dette er et nyt samarbejde TSK har indgået med Alka, og på de første 3 måneder har vi hjulpet mere en 300 medlemmer med at tegne forsikringer hos Alka. Det kan også være vi kan hjælpe dig til en billigere forsikring.

Kontakt os for at få beregnet en pris på dine forsikringer.

Gratialer
Gaver ved jubilæer, efterløn eller pensionering.

Hjælp ved uheld i tjenesten
Økonomisk håndsrækning til særlige udgifter ved uheld i det daglige arbejde.

Hobby, fritidsinteresser
Vi formidler kontakt til flere forskellige foreninger/grupper.

Lystfiskeri, sport, computer m.m.
Vi finder kontaktpersonen.'

Kontakt og åbningstider  

  • Mandag og onsdag 11.00-12.30 og 13.30-15.30
  • Fredag 9.00-11.00
  • Tirsdag og Torsdag lukket.

TSK
Siestavej 7, 1.
2600 Glostrup
Tlf.: 3871 6900

ht@medarbejderfonden.dk

Se mere på vores hjemmeside: www.tsk.dk



Pensionist- og Seniorklubber

Vi mødes hver torsdag kl. 9:00-16:00 i månederne september til maj + sidste torsdag hver måned i juni-august.

Kontakt:
Ellen Hansen tlf. 4167 6255 E-mail: ellensah@msn.com

Jørgen Hansen tlf. 2494 2967 E-mail: cf-senior@outlook.dk

Vi mødes cirka hver anden tirsdag fra Kl. 9.00 til 16.00

Kontakt:
Allan Jensen E-mail: aajensen6@gmail.com

Vi mødes den 3. mandag Kl. 10:00-16:00 i månederne september, november, februar og april

Kontakt:

Maybritt Trydall tlf. 20841942 E-mail: trydal1@hotmail.com

Kasserer: Leif Kaslund tlf. 22218727 E-mail: leif@kaslund.dk

 

 

 
 
Vi mødes første onsdag kl. 18:00-23:00 i månederne september - april

Kontakt:
Tonni Rasmussen Tlf. 2068 5686 E-mail: tonni@rasmussen.mail.dk

Vi mødes hver 4. onsdag kl. 9:00-16:00 i månederne september-april

Kontakt:

Ole Rude Tlf. 2666 8383 E-mail: olerude@outlook.dk

Vi mødes første mandag kl. 8:00-15:00 i månederne oktober - maj

Kontakt:
Svend Præst Tlf. 4038 9794 E-mail: spsp@ishoejby.dk
Torben Johansen Tlf. 4015 3766 E-mail: 0404@comxnet.dk

Vi mødes den 3. onsdag Kl.11:00-17:00 i månederne august til maj.

(December kl.10:00-18:00 pga. julefrokost)


Kontakt:
Herluf Handberg Tlf. 6112 2422 E-mail: herluf.handberg@gmail.com
og John Sørensen Tlf. 4059 3644 E-mail: john@sxrensen.dk


Vi mødes mandage efter behov fra kl. 1230 til 1530

Kontakt:
Bill Søndergaard Tlf. 40259781 E-mail: bill.soendergaard@gmail.com
Vi mødes mandage efter behov fra kl. 1130 til kl. 1600

Kontakt:
Jens Meyer Olsen Tlf. 40553135 E-mail: jensmeyer2600@gmail.com
Kontakt:
Jens Anton Kristensen Tlf. 4062 7613 E-mail: jensantonkristensen@gmail.com


Masser af fordele med 3F Som medlem af 3F får du mange gode fordele og rabatter:
  • Rabat på dine forsikringer
  • Rabat i mere end 1.300 butikker og webshops
  • Fri adgang til 3F Superliga
Kontakt