Leder Chaufføren 8 2022 Glædelig jul og godt nytår

Fagbevægelsen er international. I alle lande findes der organisationer, der kæmper for lønmodtagernes rettigheder. Ofte sker det under særdeles svære vilkår.

Sådan burde det ikke være. Alle har ret til et ordentligt liv, til retfærdighed, til at fremkomme med deres synspunkter.

Måske du ligesom mig har set VM i fodbold fra Qatar. Det skal du ikke have dårlig samvittighed over. Uanset vilkårene så var og er det en stor verdensbegivenhed.

Men noget smagte ikke godt ved dette VM. Mindst 6.500 migrantarbejdere mistede livet ved at bygge de stadions hvor kampene blev spillet på.

De blev vel nærmest holdt som slaver i det mellemøstlige land. Uden rettigheder, frataget deres egne pas og med lange arbejdsdage i ørkenens hede. Skam over dem der lod sig korrumpere til at VM skulle foregå i Qatar.

Vi i fagbevægelsen bruger en del kræfter på at også vores gode fagfæller i andre lande, kan stå op imod den kynisme og brutalitet som de bliver udsat for. Det er ikke let, men det er nødvendigt.

I fagbevægelsen møder vi alle hinanden som gode fagfæller, uanset hvor vi kommer fra, eller hvem vi er. For det der er vores fælles tanke, er være sammen om vores arbejde. Det er vores reelle omdrejningspunkt.

Men hvis vi ikke gør en fælles international indsats, vil vi i Danmark til sidste ende som en øde ø. En ø der hurtigt vil blive rendt over ende, som migrantarbejderne i Qatar blev.

Verden kan ende et skrækkeligt sted hvis vi ikke solidariserer os med ligesindede.

Derfor støtter vi både Ukraines kamp for selvstændighed og migrantarbejderne i ørkenstaterne. Både fordi vi opfatter os som humanister, men også fordi vi selv, ikke har råd til at lade være.

Fagforeningsfæller er som skrevet samlet om arbejdsfællesskabet. Vi møder alle lige. Også her i fagforeningen tager vi stilling. Senest er alle ansatte og valgte i fagforeningen kommet på kursus i samtaler med diverse minoritetsgrupper. Ikke fordi vi føler vi har et problem, men fordi vi til stadighed stræber efter at gøre os bedre.

Nok har vi problemer i Danmark. Problemer der skal løses af en ny regering! Men ser vi på verden kan vi stadig ranke ryggen med fagbevægelsen som den stærke kraft.

På den baggrund vil jeg ønske alle medlemmer og deres familier en rigtig

GLÆDELIG JUL og et GODT NYTÅR