Formandskabet: Stem på en 3F'er, der vil sikre et sundt arbejdsmarked i din kommune og region I morgen, når du stemmer, så er der meget på spil.

Faktisk kan man på mange måder sige, at det forestående valg til kommune og region handler om at beslutte sig for, om man ønsker et samfund, der bygger videre på de fælles byggesten, der har skabt et Danmark i vækst og fremgang – eller et Danmark, hvor byggestenene smuldrer for de mange, og hvor kun de få har penge nok til at brolægge sig en fremtid med velfærd.

De fælles byggesten er blandt andet vores danske model og overenskomsterne

I 3F Midt & Østsjælland, der er vi naturligvis særligt optaget af, at vi får valgt 3Fere til regionsrådet og byrådet, for så ved vi, at vi har et solidt værn mod social dumping, når de politiske beslutninger skal træffes.

Det er i hvert fald uden overdrivelse at hævde, at kampen mod social dumping i kommunerne – med blandt andet uddannelses- og sociale klausuler – ville være foruden resultater, hvis ikke vi havde mange 3Fere valgt. Men armlægningen er ikke vundet endnu, vi har brug for flere 3Fere, der kan sikre, at polske lønninger ikke bliver til danske lønninger.

Misforstå os ikke, Piotr er lige så velkommen som Peter på arbejdsmarkedet, det skal bare være på danske løn- og arbejdsvilkår.

Så stem på en 3Fer. Stem på en, der insisterer på, at offentligt byggeri for vores fælles skattekroner, kun kan finde sted, hvis den danske model respekteres og overenskomstens ordentlige løn- og arbejdsvilkår overholdes.

Stem på en, som vil fremtidssikre vores arbejdsmarked, ved at insistere på, at virksomhederne og arbejdsgiverne tager ansvar for at oprette lærepladser. Vi kommer til at mangle faglært arbejdskraft i fremtiden, det er en fælles udfordring at løse. Her er uddannelsesklausuler afgørende for, at de store offentlige byggerier også har lærlinge på byggepladsen.

Vi er ikke i tvivl om, at hvis man stemmer på en 3Fer, så stemmer man på en fremtid, der er faglært, hvor der er velfærd til de fleste og ikke kun til de få.