Grupperne
Byggegruppen Byggegruppen i 3F har 57.846 medlemmer og dækker alle 3F'ere på landets byggepladser.

Medlemmerne Medlemmer er blandt andre diamantskærere, jord- og betonarbejdere, murere, nedrivere, struktører, maskinførere, asfaltarbejdere, tagdækkere, stenhuggere, brolæggere, stilladsarbejdere, industrilakerere, isolatører, snedkere, tømrere, glarmestre, tagdækkere og tækkemænd. Organisation Claus von Elling er formand for Byggegruppen.

De fleste af 3F’s afdelinger har faglige sekretærer med særlige kompetencer inden for det byggefaglige område, således at medlemmerne kan få den bedste service. Find din lokale 3F fagforening.
Se kontakt og info om Claus Von Elling
Overenskomster Største overenskomstmodpart er DI Byg. Gruppen er tilsluttet BAT-kartellet.
Find din overenskomst
Blokader Hvis en arbejdsgiver nægter at tegne overenskomst med 3F, kan forbundet efter et varsel indlede en blokade.

Er der blokade på en virksomhed, må medlemmer af 3F ikke arbejde for virksomheden, før der er tegnet en overenskomst.
Sympatikonflikt Hvis denne blokade ikke fører til en aftale, vil der herefter blive indledt sympatikonflikt mod virksomheden fra øvrige forbund under FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, så virksomheden helt vil blive afskåret fra leverancer og ydelser udefra.

Er der sympatikonflikt på en virksomhed, må medlemmer af 3F og de øvrige forbund ikke levere varer eller ydelser til virksomheden, før der er tegnet en overenskomst.
Gå til Fagbevægelsens Hovedorganisation