Job i 3F
Rekrutteringsforløb i 3F/3FA I 3F arbejder vi hver dag for bedre arbejdsvilkår for mere end 250.000 medlemmer – vil du være med til at gøre en forskel?

Når du ansøger om et job hos os, er du sikret en professionel håndtering af rekrutteringsforløbet fra start til slut. Nedenfor får du et overblik over forløbet, fra du sender en ansøgning, til du måske bliver en del af 3F/3FA.
Screening og 1. samtale

Den rekrutterende leder og en kommende kollega læser alle ansøgninger igennem (typisk ved ansøgningsfristens udløb) og udvælger 4-5 kandidater, der skal til samtale. Til samtalen vil den rekrutterende leder, den kommende kollega og eventuelt en tillidsrepræsentant deltage.

Til samtalen spørges der ind til ansøgerens motivation for at søge stillingen samt faglige og personlige kompetencer i forhold til jobprofilen.

For ansøgeren er samtalen en mulighed for at høre mere om og vurdere jobindhold og os som arbejdsplads. Dvs. både vi og ansøger bruger samtalerne til eventuelt at beslutte et fremtidigt samarbejde.

De fleste stillinger bliver besat på baggrund af 1. samtalen. Det fremgår af jobopslaget, hvis der benyttes personprofiltest og 2. samtalen vil være en tilbagemelding på testen.

Personprofiltest

Personprofil bruges ikke så ofte, men når det gør, håndteres det af certificerede testansvarlige fra 3Fs HR afdeling.

Vi bruger personprofiltest for at komme lidt dybere i afdækningen af de personlige kompetencer. Testen er en selvevalueringstest, der måler din stil - hvad der motiverer dig og hvad du vurderer, du er god til - i erhvervssammenhæng.

Med afsæt i testen vil vi til 2. samtale spørge om du kan komme med konkrete eksempler på situationer fra dit arbejdsliv.

Testen er udgangspunktet for en dialog og det er dine refleksioner, der vægter mest. Testen står ikke alene, men indgår i den samlede bedømmelse (ansøgning, samtalerne og test).

Vi anvender test professionelt, og testværktøjer må kun benyttes af certificerede testbrugere fra vores HR-afdeling.

Der er ingen rigtige eller forkerte svar i testen, så vær ærlig i dine besvarelser, da dette giver det bedste udgangspunkt for en god dialog.
Testen besvares online.

Under 2. samtale vil der blive givet flere informationer om testen. Hvis du ønsker at høre mere inden samtalen, er du meget velkommen til at ringe til HR i Forbundshuset på telefon 70 300 300.

2. samtale

I 2. samtalen deltager den rekrutterende leder og en HR-konsulent.

Med afsæt i testen giver HR-konsulenten feedback og stiller spørgsmål til kandidaten. Lederen byder ind med supplerende spørgsmål, der hvor han/hun gerne vil et spadestik dybere eller have noget uddybet.

Der vil også være mulighed for at få afklaret eventuelle spørgsmål til stillingen.

Ansættelse eller afslag

Forud for ansættelsen vil der i nogen tilfælde blive indhentet referencer fra tidligere arbejdsgivere. Dette sker dog kun med din forudgående accept.

Du får mundtlig besked, hvis du tilbydes ansættelse, og ansættelseskontrakten sendes hurtigst muligt efter accepten.

Bliver du ikke inviteret til samtale, vil du få et skriftligt afslag, når stillingen er blevet besat.

Har du været til samtale, vil du altid få en mundtlig tilbagemelding fra os, hvad enten du har fået jobbet eller ej.

Ofte stillede spørgsmål til ansættelse i 3F/3FA

Som forberedelse til samtalen kan det være en god ide:

• at læse jobopslaget og din ansøgning igennem igen
  • at forberede spørgsmål, som du ønsker svar på
  • at læse om os på hjemmesiden, hvis du ikke kender os i forvejen eller gjorde det da du skrev ansøgningen. Du kan med fordel læse om selve organisationen her
  • at forberede en kort præsentation af dig selv, hvor du kommer ind på hvorfor du synes stillingen er interessant, og hvad du kan bidrage med.
Hvis du ikke får stillingen, opbevarer vi din ansøgning og cv i 6 måneder efter du har modtaget et afslag. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om hvordan vi opbevarer dine data.  Vi slår alle vores ledige stillinger op for både 3F og 3FA, så vi opbevarer ikke uopfordrede ansøgninger. Følg med på hjemmesiden og se hvornår der er en ledig stilling, der kunne interessere dig.