Stop krigen i Ukraine! Endnu en trist - sørgelig og ulykkelig dag med krig. Ruslands invasion af Ukraine – endnu et trist - absurd eksempel på stormagts arrogance.

Det er naturligvis helt uacceptabelt at Rusland invaderer Ukraine – at benytte militær magt for at forsøge at nå deres politiske – strategiske mål.

Men det er jo desværre den metode som supermagterne benytter og har benyttet gennem vor lange blodige historie med krig og militære inventioner.

Foreningen Aldrig Mere Krig skrev før Ruslands invasion mod Ukraine:

”Det hjælper ikke på situationen at udråbe den ene militære stormagt til en større trussel end den anden - historien har vist, at der er rigeligt med blod på alles hænder. I den konkrete situation, med epicenter omkring Ukraine, er dette først og fremmest en konflikt mellem pengemænd: USA's økonomiske og politiske elite i alliance med Ukraines oligarker overfor Ruslands oligarker.

Lyt til din egen indre og gode dømmekraft. Som pacifister husker vi klart, at det aldrig er de samme mennesker, der står og skal slå ihjel, som har besluttet, at der skal slås ihjel. Og det er heller ikke dem, der vinder magt og tjener på krigsproduktionen. Ingen almindelige mennesker får nogen bedre tilværelse af, at deres børn, søskende eller forældre bliver sendt ud for at slå andre ihjel. Ligesom vi skal huske de mange tusinde kvinder, børn og andre civile, der vil ryge med i købet, som "utilsigtede følgeskader".

Sæt oprustning og optrapning i Øst og i Vest på pause. Brug i stedet alle kræfter på at føre åbne og inkluderende forhandlinger om fred og nedrustning. Afhold dem i en dialog mellem alle statslige og ikke-statslige parter i konflikterne, og med solid inddragelse af civilsamfundet.